Nu är Yrkes-SM i full gång

Idag är det äntligen dags – ett antal förväntansfulla tävlande kommer att mötas i motorbranschens yrkestävlingar som i år går av stapeln i Växjö. De kommer att göra upp om titeln i totalt fem grenar. Se här vem som tävlar i ditt län.
Motorbranschens Yrkes-SM

Idag den 10:e maj är det dags för Yrkes-SM. Totalt handlar det om fem olika tävlingar riktade mot motorbranschen: Personbilsteknik, Lastbilsteknik, Bilskadeteknik, Fordonslackering och Maskinteknik. Deltagarna representerar också stora delar av landet, från Umeå i norr till Kristianstad i söder.

Vi har fått tag på tävlingsledare Johanna Linder, till vardags på Transportföretagen, som just nu som bäst håller på att förbereda det sista inför tävlingarna:

Varför genomförs egentligen dessa tävlingar?

–       Syftet är att väcka uppmärksamhet kring motorbranschens yrken, samt visa på innehåll och kompetensnivå för att locka fler till branschen.

Vad är dina förväntningar?

–       Att det blir spännande, roliga, intensiva och upplevelserika dagar tillsammans med alla involverade – vi är närmare 40 personer inklusive tävlande bara inom Motorbranschens yrkestävlingar!

–       Vi vill så klart också ha många besökare som vi kan inspirera till att vilja arbeta i motorbranschen i framtiden. Våra båda ”Prova på”-moment tror jag kommer att locka fler till att vilja stanna och just prova – vad sägs till exempel om att testa att svetsa i en svetssimulator? Det ska även jag hinna med under dagarna!

Hur känns det att kunna träffas och hålla yrkes-SM nu under normala omständigheter igen, efter pandemin?

–       Fantastiskt – äntligen kommer vi att kunna genomföra detta! Vi har med tävlande även från dem som var uttagna 2020 här. Både ett inställt Yrkes-SM 2020 samt att vi försökte arrangera Motorbranschens SM hösten 2020 gör att vi är extra taggade.

Och sist men inte minst; vad ser du själv mest fram emot med dessa dagar?

–       Att möta alla tävlingssugna ungdomar är alltid lika inspirerande! Samt att vi får många trevliga besök i vår tävlingsmonter, där vi kan berätta mer om motorbranschen och behoven av personal som finns där. Det är verkligen en framtidsbransch med mängder av utvecklingsmöjligheter.

Prisutdelningen sker den 12:e maj

Följ oss på Facebook ) (länk: https://www.facebook.com/motorbranschensyrkestavlingar/

och Instagram (länk: https://www.instagram.com/motorbranschensyrkestavlingar/)

På Transportföretagen hemsida kan du läsa om vilka som tävlar, här hittar du länk:

Motorbranschens Yrkes-SM

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.