Nu avgörs vem som blir biskop i Uppsala

Karin Johannesson eller Karin Sarja blir biskop i Uppsala stift. Den 6 november är andra omgången och förutsättningarna är mycket enkla, den som då får flest röster blir Uppsala stifts tredje biskop.

Den nya ordningen med en biskop i Uppsala stift, som delar ansvaret med ärkebiskopen, infördes 1990. Då valdes Tord Harlin som var biskop i tio år innan efterträddes av biskop Ragnar Persenius som nu går i pension. Karin Johannesson eller Karin Sarja blir då den tredje biskopen i ordningen.

Valet avgörs på tio platser i stiftet och resultatet beräknas vara klart senast klockan 14.00 då det offentliggörs på Uppsala stifts hemsida, www.svenskakyrkan.se/uppsalastift och via ett pressmeddelande.

Den 3 mars 2019 vigs den nya biskopen i Uppsala domkyrka till sin tjänst som biskop i Uppsala stift. Det sker i högmässan klockan 11.00.

All information om biskopsvalet och information om biskopens uppgift finns på Uppsala stifts hemsida, www.svenskakyrkan.se/uppsalastift/biskopsval-2018

Lisa Sjöstrand, projektledare för biskopsvalet i Uppsala stift

018-68 07 24 eller lisa.sjostrand@svenskakyrkan.se

Mats Lagergren, pressekreterare,