Nu blir det möjligt att flyga från Kristianstad till Sälen via Bromma med BRA i vinter

Nu är det klart: BRA adderar Kristianstad till listan av städer möjliga att boka flyg ifrån till Skandinaviens största skidområde Sälen Trysil.

Biljettpriserna för en tur- och returresa till Sälen från Kristianstad via Bromma startar från 1 657 kronor per person, inkl. skatter, avgifter, klimatskatt och klimatkompensation (917 kronor för en enkel resa).

Till Sälen blir det möjligt att flyga på torsdagar från den 22 december fram till slutet av mars. Hemresa kan göras smidigt både på torsdagar och söndagar. Flygtid till Bromma från Kristianstad är 75 minuter, från Bromma till Sälen 65 minuter.

I anslutning till ankomster och avgångar i Sälen finns busstransport att boka med korta restider till Hundfjället, 10 min, till Tandådalen: 15 min, till Högfjället: 20 min, till Lindvallen: 25 min, till Trysil: 40 min, till Stöten: 18 min, till Kläppen: 45 min. Busstransport bokas separat.

Via BRAs sajt är det möjligt att boka hyrbil som väntar på flygplatsen när planet landar i Sälen Trysil.

Merparten av flygningarna till Sälen kommer att genomföras med BRAs moderna och klimateffektiva propellerflygplan från ATR. Alla utsläpp från BRA klimatkompenseras alltid av flygbolaget utan extra kostnad för de som reser. De som önskar kan dessutom välja att boka BRA Miljö Class som inkluderar biobränsle.

Sedan tidigare är det möjligt att boka direktflyg med BRA till Skandinaviens största skidområde Sälen Trysil från Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö.

I samarbete med Finnair som idag flyger mellan Bromma och Helsingfors blir det i vinter även möjligt att boka flyg från Helsingfors till Sälen via Bromma.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.