Nu blir det möjligt att flyga från Visby, Trollhättan, Ronneby, Kalmar, Kristianstad, Halmstad till Sälen & Trysil i vinter

Nu är det klart: BRA adderar ytterligare sex svenska orter till listan av möjliga att flyga ifrån till Sveriges och Norges största skidorter. Från Visby, Trollhättan, Ronneby, Kalmar, Kristianstad och Halmstad flyger man via Stockholm Bromma till Skandinaviska fjällvärlden.

Bild från Öppet Hus som hölls på nya flygplatsen lördagen den 7 september 2019.

- Det är oerhört kul att ännu fler Svenskar får enklare access till våra skidorter Sälen och Trysil. Med flyg och den korta transfern från flygplatsen till våra skidområden kommer fjällvärlden närmare, säger Linda Morell, PR Chef på SkiStar.

Till Sälen och Trysil från nästan alla orter blir det möjligt att flyga på torsdagar och söndagar från den 22 december. Till Sälen-Trysil från Bromma tar det 65 minuter och på Bromma blir tiden för flygbyte mellan 20 minuter och någon timma beroende på resdag och ort. I anslutning till ankomster och avgångar finns busstransport att förboka online med korta restider till Hundfjället, 10 min, till Tandådalen: 15 min, till Högfjället: 20 min, till Lindvallen: 25 min, till Trysil: 40 min.

- Det här betyder att vi just nu redan från första vintern har tolv möjliga flyglinjer med BRA till Sälen och Trysil. Till det har vi också två direktflyg från Danmark och en direktlinje från London med SAS. Det här ger enorma möjligheter för våra långväga gäster, avslutar Linda Morell

Sedan tidigare är det möjligt att boka direktflyg med BRA till Skandinaviens största skidområde Sälen Trysil från Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö. I samarbete med Finnair som idag flyger mellan Bromma och Helsingfors blir det i vinter även möjligt att boka flyg från Helsingfors till Sälen-Trysil via Bromma.

Merparten av flygningarna till Sälen-Trysil från Bromma kommer att genomföras med BRAs moderna och klimateffektiva propellerflygplan från ATR. Alla utsläpp från BRA klimatkompenseras alltid av flygbolaget utan extra kostnad för de som reser. De som önskar kan dessutom välja att boka BRA Miljö Class som inkluderar biobränsle.

Den 28 december startar SAS flyglinjen från London Heathrow Airport som kommer att trafikeras på lördagar med en flygtid på drygt 2 timmar. Söndagen den 29 december startar SAS flyglinjerna från Köpenhamn och Ålborg. Sträckan Köpenhamn till Scandinavian Mountains Airport trafikeras på torsdagar och söndagar med en flygtid beräknad till 1 timme och 20 minuter. Ålborg trafikeras på söndagar och har samma flygtid. De nya linjerna kommer att flygas med SAS nya Airbus 320neo-flygplan, som är marknadens tystaste och mest bränslesnåla plan och reducerar koldioxidutsläppen med upp till 18 procent.

Bild från Öppet Hus som hölls på nya flygplatsen lördagen den 7 september 2019.
Landningsbanan 7 september 2019.
Trysil - Norges största skidort
Terminalbyggnaden som är 9 500 kvm har fyra gater och innehåller bl.a. café, taxfreebutik och shop.
Sälens fjällvärld blir närmare för många svenskar
Trysil

HUNDraprocentig naturnära transfer från nya Scandinavian Mountains Airport till SkiStars skidområden i Sälen20.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

I december 2019 öppnas elva flyglinjer från olika orter i Sverige till den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. I samband med det presenterar SkiStar tillsammans med Peakpoints ett nytt mer äventyrligt sätt att ta sig till och från flygplatsen - hundspannstransfer. Men hjälp av tio stycken Alaskian Huskies får gästerna möjlighet att susa genom den vackra fjällvärlden fram till skidåkningen på SkiStars skidområden i Sälen.

SkiStars vinternyheter: mer av barnens favorit Valle, nya boenden i pistnära lägen och invigning av Scandinavian Mountains Airport12.9.2019 08:04:25 CESTPressmeddelande

Barnfamiljerna står i fokus när SkiStar presenterar årets vinternyheter. Det mycket uppskattade barnkonceptet Valle utvecklas ytterligare, det erbjuds ännu mer förstklassig skidåkning och det öppnas fler boenden i bästa Ski-in-Ski-out-lägen. Dessutom öppnas nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil i december med nonstop flyg från Danmark, England, hela fem direktlinjer från Sverige och flertalet flyglinjer via Bromma till Scandinavian Mountains Airport.

Nya flyglinjer från Berlin och Helsingfors ger ännu bättre access till Åre6.9.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den framgångsrika satsningen på VM-orten Åre fortsätter när easyJet startar upp den tredje direktlinjen till Åre Östersund Airport. Det är tyskar bosatta i området i- och runt Berlin som kommer få betydligt enklare att ta sig till Åre. Flygbolaget Finnair startade under sommaren flyglinjen Helsingfors – Trondheim som går fem dagar i veckan, vilket förbättrar tillgängligheten avsevärt för finska skidgäster.

SkiStar tar första steget mot att elektrifiera skoterflottan29.8.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Under säsongen 2019/2020 inleder SkiStar, som enda europeiska partner, ett samarbete med snöskotervärldens svar på Tesla - det kanadensiska snöskoterföretaget Taiga Motors. Inledningsvis kommer SkiStar att köpa in två eldrivna snöskotrar för testkörning under kommande vintersäsong. Faller testet väl ut kommer ytterligare ett 50 tal eldrivna snöskotrar att införskaffas i nästa steg av samarbetet. Totalt har SkiStar nära 160 snöskotrar i drift.