Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

- Vi är mycket nöjda med den här lösningen. Att standarderna nu blir kostnadsfria innebär förhoppningsvis ett genombrott för användningen, något som kommer att höja kvaliteten och samsynen i kulturmiljöarbetet, säger Stefan Nilsson, enhetschef på Riksantikvarieämbetet.

Inom kulturmiljövården uppstår möten mellan olika branscher och kompetenser, mellan myndigheter, offentlig och privat verksamhet och mellan professionella och ideella aktörer.

- Standarder har generellt sett inte använts i så stor utsträckning inom kulturarvsområdet. En stor utmaning för många organisationer har varit kostnader för inköp av standarder, vilket inneburit att nyttan av att arbeta med standarder inte heller kunnat prövas, säger Stefan Nilsson, Riksantikvarieämbetet.

Det rör sig om närmare 30 standarder och fler är på väg att publiceras. Standarderna riktar sig både till dem som arbetar med kulturvårdsfrågor och till andra som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med vårt kulturarv. Det kan till exempel vara museer, myndigheter, länsstyrelser, kommuner och företag inom kulturvårdsområdet och yrkesgrupper som byggnadsvårdare, arkitekter, forskare, konservatorer och ingenjörer.

Standarderna fungerar som process- och metodstöd i såväl löpande förvaltning, som i upphandling, tillståndsärenden, planering, utförande och dokumentation av åtgärder. De omfattar olika områden, till exempel hur man packar och transporterar känsliga föremål, undviker skadedjur, tar prover eller energieffektiviserar historiska byggnader.

– Att Riksantikvarieämbetet och SIS tecknat detta avtal hoppas vi gör att många verksamheter inom kulturarvsområdet börjar använda standarder. Att tröskeln sänks tror vi på sikt skall vara till gagn när det gäller att bevara kulturarvet för framtida generationer, säger Christer Jangel, försäljningschef för standarder på SIS.

Standarderna beställs på sis.se

Kontaktpersoner

Stefan Nilsson, enhetschef Riksantikvarieämbetet, 08-5191 8197 stefan.nilsson@raa.se

Christer Jangel, försäljningschef för standarder på SIS, Swedish Standards Institute, 070 - 721 2526 christer.jangel@sis.se

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.