Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

- Vi är mycket nöjda med den här lösningen. Att standarderna nu blir kostnadsfria innebär förhoppningsvis ett genombrott för användningen, något som kommer att höja kvaliteten och samsynen i kulturmiljöarbetet, säger Stefan Nilsson, enhetschef på Riksantikvarieämbetet.

Inom kulturmiljövården uppstår möten mellan olika branscher och kompetenser, mellan myndigheter, offentlig och privat verksamhet och mellan professionella och ideella aktörer.

- Standarder har generellt sett inte använts i så stor utsträckning inom kulturarvsområdet. En stor utmaning för många organisationer har varit kostnader för inköp av standarder, vilket inneburit att nyttan av att arbeta med standarder inte heller kunnat prövas, säger Stefan Nilsson, Riksantikvarieämbetet.

Det rör sig om närmare 30 standarder och fler är på väg att publiceras. Standarderna riktar sig både till dem som arbetar med kulturvårdsfrågor och till andra som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med vårt kulturarv. Det kan till exempel vara museer, myndigheter, länsstyrelser, kommuner och företag inom kulturvårdsområdet och yrkesgrupper som byggnadsvårdare, arkitekter, forskare, konservatorer och ingenjörer.

Standarderna fungerar som process- och metodstöd i såväl löpande förvaltning, som i upphandling, tillståndsärenden, planering, utförande och dokumentation av åtgärder. De omfattar olika områden, till exempel hur man packar och transporterar känsliga föremål, undviker skadedjur, tar prover eller energieffektiviserar historiska byggnader.

– Att Riksantikvarieämbetet och SIS tecknat detta avtal hoppas vi gör att många verksamheter inom kulturarvsområdet börjar använda standarder. Att tröskeln sänks tror vi på sikt skall vara till gagn när det gäller att bevara kulturarvet för framtida generationer, säger Christer Jangel, försäljningschef för standarder på SIS.

Standarderna beställs på sis.se

Kontaktpersoner

Stefan Nilsson, enhetschef Riksantikvarieämbetet, 08-5191 8197 stefan.nilsson@raa.se

Christer Jangel, försäljningschef för standarder på SIS, Swedish Standards Institute, 070 - 721 2526 christer.jangel@sis.se

Ny EU-anpassad standard för elcyklar18.12.2017 10:13Pressmeddelande

Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta. Genom att följa den nya harmoniserade standarden uppfyller leverantörer och utvecklare kraven. – Det är främst ur säkerhetssynpunkt som standarden behövs. T.ex. utsätts elcyklar för högre påkänningar på framgaffel, ram, styre och styrstam, och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus, säger Claes Alstermark, ordförande i SIS-kommittén som varit med och tagit fram standarden.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.