Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

- Vi är mycket nöjda med den här lösningen. Att standarderna nu blir kostnadsfria innebär förhoppningsvis ett genombrott för användningen, något som kommer att höja kvaliteten och samsynen i kulturmiljöarbetet, säger Stefan Nilsson, enhetschef på Riksantikvarieämbetet.

Inom kulturmiljövården uppstår möten mellan olika branscher och kompetenser, mellan myndigheter, offentlig och privat verksamhet och mellan professionella och ideella aktörer.

- Standarder har generellt sett inte använts i så stor utsträckning inom kulturarvsområdet. En stor utmaning för många organisationer har varit kostnader för inköp av standarder, vilket inneburit att nyttan av att arbeta med standarder inte heller kunnat prövas, säger Stefan Nilsson, Riksantikvarieämbetet.

Det rör sig om närmare 30 standarder och fler är på väg att publiceras. Standarderna riktar sig både till dem som arbetar med kulturvårdsfrågor och till andra som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med vårt kulturarv. Det kan till exempel vara museer, myndigheter, länsstyrelser, kommuner och företag inom kulturvårdsområdet och yrkesgrupper som byggnadsvårdare, arkitekter, forskare, konservatorer och ingenjörer.

Standarderna fungerar som process- och metodstöd i såväl löpande förvaltning, som i upphandling, tillståndsärenden, planering, utförande och dokumentation av åtgärder. De omfattar olika områden, till exempel hur man packar och transporterar känsliga föremål, undviker skadedjur, tar prover eller energieffektiviserar historiska byggnader.

– Att Riksantikvarieämbetet och SIS tecknat detta avtal hoppas vi gör att många verksamheter inom kulturarvsområdet börjar använda standarder. Att tröskeln sänks tror vi på sikt skall vara till gagn när det gäller att bevara kulturarvet för framtida generationer, säger Christer Jangel, försäljningschef för standarder på SIS.

Standarderna beställs på sis.se

Kontaktpersoner

Stefan Nilsson, enhetschef Riksantikvarieämbetet, 08-5191 8197 stefan.nilsson@raa.se

Christer Jangel, försäljningschef för standarder på SIS, Swedish Standards Institute, 070 - 721 2526 christer.jangel@sis.se

Nu finns en standard för kvalitetssäkring av HVB15.11.2018 06:26Pressmeddelande

Möjligheten att vara på ett Hem för vård eller boende (HVB) kan vara en avgörande faktor i en människas liv. Det är därför viktigt att kvaliteten på omsorgen inte avgörs av vilken utförare som driver HVB-hemmet eller var i landet hemmet ligger. Därför har SIS, Swedish Standards Institute, tillsammans med ett 20-tal aktörer från olika sektorer tagit fram en standard för kvalitetssäkring av HVB, oavsett driftsform, med tydligt brukarfokus.

Inbjudan till seminarium om framtidens transporter12.11.2018 09:09Pressinbjudan

Framtidens teknik utvecklas här, nu och i morgon. Det som varit drömmar och visioner blir realitet i snabb takt. Det är spännande tider. Men hur försäkrar vi oss om att den nya tekniken leder oss mot säkra, mer hållbara och effektiva transportlösningar? SIS, Swedish Standards Institute, och Urban ICT Arena bjuder in till ett kostnadsfritt frukostseminarium om framtidens transporter den 15 november i Stockholm.

Startskott i Sydney för den första visselblåsarstandarden31.10.2018 08:50Pressmeddelande

Den 5 november träffas medlemsländer inom ISO i Sydney för att diskutera upplägget för den allra första globala standarden för visselblåsning, Whistleblowing Management Systems – Guidelines. 45 länder har anmält intresse för att delta i arbetet. Från Sverige kommer Tina Bohlin från SIS, Swedish Standards Institute, att vara med. – Vi kommer att i detalj börja analysera alla viktiga delar inom ett visselblåsarsystem. Jag ser fram emot intressanta diskussioner, säger hon.

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.