Nu blir det obligatoriskt att samla in matavfall i papperspåsar i Uppsala

På senaste kommunfullmäktige beslutades att det blir obligatoriskt att samla in matavfall i papperspåsar. Papperspåsarna införs under 2020 och under en övergångsperiod kommer det fortfarande att vara tillåtet att samla in matavfall i plastpåsar.

– Det är inte en dag för tidigt! När Uppsala började samla in matavfall 1994 var vi en av de första kommunerna i Sverige och då var det plastpåsar som gällde. Nu är det papperspåsar som används i de flesta kommuner som samlar in matavfall, så det är ett helt naturligt steg för oss. Papperspåsar leder till ett mindre klimatavtryck och minskar spridning av mikroplaster, säger Fredrik Karlsson, avfallschef på Uppsala Vatten.

Under 2020 kommer Uppsala Vatten att dela ut hållare och papperspåsar till alla hushåll i Uppsala kommun. Till dess att hushållet har fått påsar och hållare är det fortfarande tillåtet att samla in matavfallet i en plastpåse.

Redan under hösten 2019 har det varit möjligt för frivilliga hushåll att börja använda hållare och papperspåsar för insamling av matavfall. Totalt närmar det sig 10 000 hushåll som börjat använda papperspåsar sedan 2 september, vilket motsvarar ungefär 10 procent av alla hushåll i Uppsala. Hushåll som vill gå över till papperspåsar redan nu kan fortsatt hämta ett startpaket på återvinningscentralerna.

Mer om distribution och införandet kommer gå att hitta på Uppsala Vattens hemsida, allt eftersom planerna för distributionen blir färdiga, www.uppsalavatten.se/papperspase.

Jonathan Sohl, kommunikatör Uppsala Vatten och Avfall AB.
Telefon: 018- 727 91 67
E-post: jonathan.sohl@uppsalavatten.se

Rent vatten, smarta kretslopp - för hållbart liv i ett växande Uppsala.

Uppsala Vatten är ett kommunägt bolag som arbetar med dricksvatten, rening av avloppsvatten, hämtning av hushållsavfall, produktion av biogas samt återvinning av avfall. Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat fjorton vattenverk, 10 avloppsreningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 680 kilometer vattenledningar, 850 kilometer avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 210 anställda med en nettoomsättning på drygt 520 miljoner kronor (2015).