Nu blir hela Lidköpings stadstrafik elektrisk

Den 19 augusti börjar Västtrafik köra elektriska bussar på alla linjer i Lidköpings stadstrafik. Det är totalt elva bussar på linjerna 1, 2 och 9 som kommer att ge Lidköpingsborna en tyst, ren och mer miljövänlig resa.

På måndag börjar Västtrafik köra elbussar i Lidköping. Hela stadstrafiken elektrifieras. Foto: Nobina

Västtrafik har som mål att all stadstrafik ska vara eldriven innan år 2030. Men i och med leveransen av elbussarna till Lidköping är staden redan klar med omställningen till en buller- och utsläppsfri kollektivtrafik.

– Det är verkligen inspirerande att redan nu kunna erbjuda en helt elektrisk stadstrafik i Lidköping. Tystare och renare bussar i våra städer minskar bullret, gör att människorna där mår bättre samtidigt som det gör det möjligt att bygga tätare. Framtiden är redan här, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande i Västtrafik.

De elva bussarna i Lidköping är en del av en större övergång till elbussar för Västtrafik. I år börjar sammanlagt 60 elbussar att rulla på flera orter runt om i regionen och under 2020 kommer ytterligare cirka 170 stycken i trafik. Något som då gör Västtrafik störst i Sverige på elbussar.

Bättre för förare och resenärer

Bussarna i Lidköping är tillverkade av BYD och kommer att köras av Västtrafiks partnerföretag Nobina.

– Vi är stolta över att tillsammans med Västtrafik och Lidköpings kommun, ta nästa steg i utvecklingen av trafiken med Västra Götalands första helt elektrifierade stadstrafik. Med ny teknik kan vi bidra till en tystare, renare och effektivare kollektivtrafik för både resenär, medarbetare och kommuninvånare, säger Jonas Kempe, marknadsdirektör och vice vd på Nobina Sverige.

Fakta elbussarna i Lidköping:

Bussarna är byggda av BYD (Build Your Dreams) och modellen heter K9U. De helt eldrivna bussarna kommer att köra på linje 1, 2 och 9 och laddas med grön el i Nobinas depå. Bussarna kommer bland annat att ha USB-uttag vid varje sittplats.

Elbussar i Lidköping. Foto: Nobina
Peter Hermansson (M), styrelseordförande, Västtrafik. Foto: Sofie Lahtinen Carlsson