Nu blommar det för bänkskivor

Nu är det möjligt att miljömärka bänkskivor av natursten och kompositsten med EU:s miljömärkning EU Ecolabel, även kallad EU-Blomman. Tidigare har det varit möjligt att miljömärka andra hårda beläggningar, som kakel och klinkers t ex, och bänkskivor av trä.
Hacka, vispa, knåda- så mycket som händer på köksbänkskivan. Därför vill många veta att bänkskivan lever upp till tuffa krav som värnar såväl miljön som hälsan.

I samband med att nya skärpta kriterier lanseras så inkluderas denna nya efterlängtade typ av produkt. För det finns en stor efterfrågan från flera håll på miljömärkta köksbänkskivor av sten. De som producerar köksbänkskivor kan förenkla sin försäljning till köksproducenter av Svanenmärkta/Blomman-märkta köksinredningar. Och inte minst gynnas affärerna med de byggbolag som bygger Svanenmärkta hus, skolor och förskolor. Antalet  Svanenmärkta hus har tredubblats på tre år på den nordiska marknaden. Bonava Sverige är en av de aktörer som bygger Svanenmärkta bostäder:

– Det är positivt för branschen att det nu går att miljömärka bänkskivor av natursten och kompositsten. Nu  hoppas vi att flera leverantörer ser till att få sina stenbänkskivor miljömärkta. Det underlättar för oss i arbetet att säkra leverantörskedjan och i arbetet med att Svanenmärka våra grannskap, säger Jenny Winblad, hållbarhetschef på Bonava Sverige.

För när en bänkskiva har klarat EU-Blommans krav så förenklas dokumentationen för att miljömärka byggnaden. Istället för att skicka in den omfattande bevisning i form av till exempel recept och intyg, som krävs för att klara kraven, så räcker det med ett licensbevis, som visar att bänkskivan klarar EU-Blommans kriterier. I Sverige är det Josephine Jansson, rådgivare på Miljömärkning Sverige, som deltagit i processen med EU-Blommans krav för Hårda beläggningar.

– Det är oerhört positivt att vi nu kan förenkla för inköpare och konsumenter att välja rätt för miljön och hälsan. och badrum. Det blir intressant att följa vilken producent som blir först med att klara kraven? säger Josephine Jansson.

Skivorna kan även användas i badrum, vilket också efterfrågas starkt vid byggnation av Svanenmärkta hus. Det går att miljömärka både bänkskivor av natursten och av kompositsten. Svanens krav premierar att återvunnet material används i kompositstenen. Kompositsten är billigare än natursten och därför vanligare. Kompositsten består till största delen av mald sten och resten utgörs av bindemedel samt eventuellt pigment. Bindemedlet ska klara tuffa kemikaliekrav.

–  Det var överlag många nya frågor att ta ställning till för idag finns ingen annan miljömärkning eller råvarucertifiering att inhämta kunskap från. Så jag är stolt över att vi nu har en gemensam europeisk märkning för  bänkskivor av sten, säger Josephine Jansson.

Andra viktiga områden är sjysta arbetsvillkor för de som arbetar i stenbrottet. Inte minst handlar kraven om att värna den biologiska mångfalden och minimera påverkan på den miljö, där människor lever sida vid sida med stenbrytningen.

För kommentarer: Josephine Jansson, 08- 55 55 24 27, josephine.jansson@svanen.se

Fakta: EU-Blommans krav för Hårda beläggningar:

-          minskar påverkan på naturen orsakad av stenbrott.

-          sociala krav på arbetsvillkor, bl a ILO-konventioner.

-          begränsar användningen av farliga ämnen.

-          energieffektiva produktionsprocesser.

-          uppmuntrar användningen av förnybar energi.

-          materialeffektiva produktionsprocesser och återanvändning / återvinning av processavfall.

-          begränsar utsläppen som bidrar till global uppvärmning, försurning och övergödning, och som är skadligt för människors hälsa.

Läs mer om vilken sorts produkter som ingår i produktgruppen och om kraven här EUR-Lex - 32021D0476 - SV - EUR-Lex (europa.eu)

Läs mer om EU-Blomman:

Om EU-Blomman - svanen.se