Nu bokar vi resan med mobilen

- Antalet köp via mobilen har fördubblats

Nu flyr svenskarna den svenska sommaren för en mer solsäker semester utomlands. Den senaste veckan har försäljningen av sommarresor ökat med 20 procent i jämförelse med samma period förra året. En sak skiljer sig dock från föregående år – allt fler använder sin mobiltelefon när de söker information om resmål och bokar sin resa.

- Ungefär hälften av all trafik till ving.se kommer från mobiltelefoner, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving. Numera är det fler som söker efter resor på mobilen än via datorn, och antalet köp av resor från mobilen har nästan fördubblats i jämförelse med samma period förra året. Ett trendbrott de senaste månaderna är att fler väljer att boka sin resa via sin smartphone istället för, som tidigare, via sin läsplatta. Den senaste veckan bokade 23 procent sin resa via mobilen och 15 procent via sin läsplatta.

Det är främst på kvällstid som solsugna svenskar drömmer sig bort och planerar sina resor. Flest sökningar på ving.se görs mellan kl 20.00 och midnatt. Det är inte bara kortare resor som beställs via mobilen, utan även familjesemestrar och exotiska resor långt bort.

- Vi har arbetat mycket med att utveckla vår sajt till att bli mobilvänlig med responsiv design, och har gjort det enkelt för kunderna att hitta det de söker. Och det är inte bara innan semestern som våra gäster använder mobilen, på plats använder man gärna Vings app där man hittar flyginformation, information om resmålet och vad man kan göra på plats. Vi hade 75 procent fler bokningar genom appen i juni, mot samma månad förra året, avslutar Magdalena Öhrn.

Önskas ytterligare information, kontakta

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075 , magdalena.ohrn@ving.se
För högupplöst bild, mejla charlotte.hallencreutz@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.