Nu börjar fler nya bussar att trafikera Örebro län

Idag börjar de nya blå och vita bussarna att rulla i Örebros stadstrafik och i stora delar i Örebro län. Då byts samtliga av Örebros stadsbussar ut, samt ytterligare regionbussar. Totalt är det 120 nya bussar som rullar ut i trafiken. Luftkonditionering, USB-uttag för laddning av mobiler och fler platser är några av nyheterna som Länstrafikens resenärer kan vänta sig när dem kliver ombord.

Ny regionbuss på landsväg

Hälften av länets bussar byts ut i år till följd av att avtalen som Region Örebro län har haft med trafikföretagen Nobina och Keolis nu har löpt ut. De resterande blåa bussarna kommer att finnas kvar till år 2023, då de lackeras om eller byts ut i samband med att trafikavtalen går ut.

De nya bussarna kommer att bli ett lyft för kollektivtrafiken. Det känns verkligen kul att få erbjuda detta till våra befintliga och tillkommande resenärer, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef för Länstrafiken

Ökad komfort för resenärerna

På vissa av bussarna i stadstrafiken kommer det finnas en extra dörr för att underlätta avstigning. För de yngsta som reser med regionbussar kommer det att finnas två inbyggda barnstolar med 5-punktsbälten ombord. Barnstolen känns lätt igen, då den har rött tyg medan övriga säten har blått.

- Det har varit viktigt för oss vid inköpen av nya bussar att ta till vara på våra resenärers tidigare önskemål om förbättringar. Vi vill kunna erbjuda en bekväm och trygg resa, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef för Länstrafiken.

Bakgrund till bussbytet

De nya bussarna kommer att köras av Svealandstrafiken. Svealandstrafiken är ett bolag som ägs av Region Örebro län tillsammans med Region Västmanland. De två länen kommer att ha samma utseende på bussarna och ha en gemensam bussflotta. Med detta upplägg blir en av fördelarna en ekonomisk besparing genom att kunna använda sig av samma reservbussar. De nya bussarna kommer att vara blå och vita där det blåa mönstret skapar en våg på sidan av bussarna.

Ny regionbuss på landsväg
Resenär kliver på bussen med barnvagn

Busstrafik till södra Ladugårdsängen25.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

I mitten av december börjar Länstrafiken trafikera i området södra Ladugårdsängen. Området har expanderat de senaste åren och växer till att bli ett av Örebro kommuns mest tätbefolkade bostadsområden. Det är en satsning som görs med sikte att nå fler och nya resenärer i kollektivtrafiken. - Vi ser att vi kommer nå fler och nya resenärer när vi har möjligheten att erbjuda bussförbindelser till och från södra Ladugårdsängen och bostadsområdet längs Karlsdalsallén, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken. Södra Ladugårdsängen får busstrafik genom ny körväg för linje 6 Linje 6 får med start den 15 december 2019 en ny körväg mellan Lavendelvägen och Sveaparken. Den nya körvägen innebär att linje 6 kommer att trafikera hållplatserna: Tybble Vårdcentral Lavendelvägen Karlsdalsallén (ny hållplats) Termikgatan (ny hållplats) Fatbursgatan Loftbodsgatan Tullängsskolan Södra allén Sveaparken, följt av ordinarie hållplatser i riktning mot Slottet och vidare mot Hjärsta Mer avgån