Nu börjar intensiva evenemangsdagar i Göteborg

Under drygt två veckor i augusti fylls Göteborg med sex stora evenemang: Way out west, EuroPride i Göteborg 2018, Nordea Masters, Göteborgs Kulturkalas, Göteborgs Dans- och teaterfestivalen och Göteborg Grand Prix. Mellan den 9 och 26 augusti kommer staden fyllas av många tusentals besökare från när och fjärran.

Foto: Beatrice Törnros/Göteborg & Co.

De följande dryga två veckorna kommer evenemangen avlösa och överlappa varandra runt om i Göteborg. Med allt från musik i Slottsskogen och kultur- och pridefest i centrala Göteborg till golf, friidrott och dans. Intensiva dagar med fantastiska evenemang som förväntas locka flera tusentals besökare.

– Det här visar verkligen på Göteborgs bredd och attraktivitet som evenemangsstad! Efter en stark sommar för besöksnäringen i Göteborg, känns det fantastiskt att nå ett crescendo i augusti med de här evenemangen, säger Åsa Borvén, Tf Evenemangschef på Göteborg & Co.

Först ut är Way out west i Slottsskogen med start i dag, 9 augusti. Den tre dagar långa musikfestivalen, som lockar besökare från hela Sverige och även från andra delar av världen, brukar slå publikrekord. 2017 besökte 34 000 personer festivalen dagligen.

Två dagar efter den sista spelningen på Way out west är det dags för Göteborgs Kulturkalas och EuroPride i Göteborg 2018 den 14–19 augusti. En av Nordens största kulturfestivaler, Göteborgs Kulturkalas skapar tillsammans med EuroPride något unikt och bjuder in till en folkfest med över en miljon besök. De båda evenemangen kommer bland annat samverka kring programinnehåll och evenemangsytor i centrala Göteborg.

Under samma vecka så drar tre andra evenemangen igång. Den 16 augusti är det dags för Nordea Masters på Hills golf och sports club med golf i världsklass och förväntas ha 65 000 besök under fyra dagar. Den 17 augusti drar Göteborgs dans- och teaterfestival igång och den 18 augusti är det dags för internationella friidrottstävlingen Göteborg Grand Prix på Slottsskogsvallen.

Läs mer om evenemangen här:

Way out west

Göteborgs Kulturkalas

EuroPride i Göteborg

Nordea Masters

Göteborg Grand Prix

Göteborgs dans- och teaterfestival

Foto: Beatrice Törnros/Göteborg & Co.

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs av Göteborgs Stad och har ett brett samarbete med besöksnäring, akademi, övrigt näringsliv och organisationer i Göteborgsregionen.

Göteborg & Co ingår tillsammans med Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater i klustret Turism, Kultur & Evenemang och är klustrets moderbolag.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Invigningsceremonin och premiärturen för nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva20.6.2018 07:30Pressinbjudan

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya skärgårdslinjen kan ses som en del av jubileumssatsningen Tillgänglig Skärgård, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från stan inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Välkomna på invigningsceremonin och premiärturen den 26 juni kl. 09.30 på Stenpiren.