Nu börjar Julstaden Göteborg – hjärtligare än någonsin

Den första advent går startskottet för Julstaden Göteborg. Då startar ljuskonstpromenad, körsång från Paddan-båtarna, följt av nästan dagliga upplevelsejulklappar, pop-up butik från Stadsmissionen och flera andra initiativ. Ett år när mycket har fått ställas in satsar Göteborg på ett hjärtligare julfirande än någonsin. Självklart med fokus på ett tryggt firande för alla.
Foto: Anders Wester/Göteborg & Co.

I en annorlunda värld med restriktioner, avstånd och brist på goda nyheter väljer Göteborg att satsa på ljus och värme.

– Det känns extra fint att vi kan presentera ett julfirande med värme, omtanke och hjärtlighet. I år sprider vi julstämning på en större yta än någonsin och staden smyckas av ljuskonstverk från världens alla hörn. Det värmer verkligen att tillsammans med stadens aktörer skapa julstämning för alla i Göteborg, säger Jennie Heidenfors, projektchef på Göteborg & Co.

Detta händer:

En säck med upplevelsejulklappar för alla

Från 1 december till 24 december bjuder Göteborg på en julklapp i form av upplevelse varje dag, förutom på måndagar. Det blir körsång, livesända konserter från Vegabryggeriet med bland andra Love Antell och Vita Bergen, filmvisningar med Folkteatern och Teg publishing, och initiativ från Stadsmissionen. Allt självklart med allas trygghet i åtanke och de flesta i en digital version.

Du hittar allt på goteborg.com.

Ett hjärtligt initiativ från Stadsmissionen

Stadsmissionen öppnar i samarbete med Göteborg & Co en popup-butik på Vallgatan 22 med fokus på hållbarhet och medmänsklighet. Här hittar du bland annat kläder, accessoarer och porslin så väl som sopplunch på räddade råvaror. Kunden avgör priset på produkterna och soppan, och intäkterna går tillbaka till Stadsmissionens verksamheter som ger akut hjälp och långsiktigt stöd åt människor i utsatthet. Popup-butiken på Vallgatan 22 har öppet torsdag-söndag hela december.

Den sjungande julgranen blir Julsånger från Vallgraven

Den uppskattade sjungande julgranen har i år förvandlats till Julsånger från Vallgraven. Ombord på de klassiska Paddan-båtarna sprider delar av Göteborgs Ungdomskör julstämning medan de åker längs Vallgraven. Under ledning av Anne Johansson och Amy Elizabeth Wheeler framförs julens mest populära sånger varje onsdag, fredag, lördag och söndag eftermiddag mellan 29 november och 20 december.

Ljuskonstpromenad

Ljuskonstverk från bland annat Taiwan, Italien, Ungern, Libanon och Nederländerna lyser upp staden hela vägen från Trädgårdsföreningen till Domkyrkan. Trots att alla konstverken kommer från olika delar av världen talar de alla samma språk - kärlekens och omtankens. Ett av konstverken, Our House, illustrerar solidaritet och samarbete. Ett nät, skapat av hundratals meter belyst rep, formar ett hus och visualiserar alla de kontakter människor skapar online och offline på olika sätt. Konstverken visas dygnet runt  med start 29 november till 10 januari.

Sång från häst och vagn på Avenyn

Med häst och vagn färdas Julsångskvartetten längs Avenyn för att sprida julstämning bland förbipasserande. A capella och med sånger i stämmor kommer fyra, ibland fem, etablerade sångare fylla staden med skönsång. Julsångskvartetten kan upplevas utvalda eftermiddagar i december mellan klockan 12 och 15.

Julstaden Göteborg 2020
Pågår den första advent, 29 november till den 10 januari och har i år självklart fokus på coronasäkrade upplevelser.

Består av ljuskonstpromenad, körsång från Paddan-båtarna, nästan dagliga upplevelsejulklappar, pop-up butik från Stadsmissionen, belysta broar, fastigheter och träd samt flera andra initiativ.

Arrangeras av Göteborg & Co, en del av Göteborgs stad tillsammans med en rad aktörer.

Läs mer om Julstaden: https://www.goteborg.com/julstaden/

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Foto: Anders Wester/Göteborg & Co.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.