Nu börjar tävlingen om Kurslitteraturpriset 2017 – Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur

För nionde året i rad delar Studentlitteratur ut Kurslitteraturpriset för att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra det värdefulla arbete som författare av kurslitteratur gör.

Kurslitteraturpriset instiftades 2009 och är Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Förstapriset om 150 000 kr delas ut till en bok som förväntas förnya lärandet för en stor målgrupp. Dessutom delas två hederspris om 50 000 kr vardera ut. De vinnande bidragen blir utgivna, och pristagarna garanteras gängse royalty.

Vem kan tävla?
Alla som har en bokidé för den svenska universitets- och högskolemarknaden kan tävla, oavsett ämne. Tävlingen är öppen för manuskript, längre gångna och helt färdiga verk, så länge de inte är kontrakterade på annat förlag. För redan utgivna titlar gäller att utgivningen ska ha skett under innevarande tävlingsår (2017) samt på Studentlitteratur.

Prisutdelning 14 september
Prisutdelningen sker på Berns salonger i Stockholm den 14 september i samband med en årlig mingelfest där Sveriges främsta läromedels- och kurslitteraturförfattare samlas. Under en gnistrande kväll bjuds det på bubbel, snittar, musik och festlig stämning i en av Stockholms mest anrika lokaler. Pristagarna bjuds även på en middag på en välrenommerad restaurang följd av hotellövernattning för att ytterligare firas för sina insatser.

Sista inlämningsdatum 31 mars
Tävlingen är öppen för bidrag till och med 31 mars. Vinnarna offentliggörs 16 juni. Läs mer om hur du tävlar och skickar in ditt bidrag på studentlitterstur.se/kurslitteraturpriset.

Tidigare vinnare
Sedan Kurslitteraturpriset instiftades har ett stort antal nytänkande verk belönats. År 2016 gick förstapriset till En berättelse om organisering av Maria Grafström, Anna Jonsson, Oline Stig och Lars Strannegård. I bokens nydanande pedagogiska upplägg står en skönlitterär berättelse om ett företags tillkomst och utveckling står i centrum. Årets hederspriser tilldelades Språklig sårbarhet i förskola och skola av Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson och Eva Sventelius samt Psykologin som vetenskap av Lars-Gunnar Lundh och Artur Nilsson.

Vill du veta mer?
För mer information om Kurslitteraturpriset, kontakta Helena Åsbrink på 046-31 23 56 eller helena.asbrink@studentlitteratur.se.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.