Nu börjar tävlingen om Kurslitteraturpriset 2017 – Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur

För nionde året i rad delar Studentlitteratur ut Kurslitteraturpriset för att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra det värdefulla arbete som författare av kurslitteratur gör.

Kurslitteraturpriset instiftades 2009 och är Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Förstapriset om 150 000 kr delas ut till en bok som förväntas förnya lärandet för en stor målgrupp. Dessutom delas två hederspris om 50 000 kr vardera ut. De vinnande bidragen blir utgivna, och pristagarna garanteras gängse royalty.

Vem kan tävla?
Alla som har en bokidé för den svenska universitets- och högskolemarknaden kan tävla, oavsett ämne. Tävlingen är öppen för manuskript, längre gångna och helt färdiga verk, så länge de inte är kontrakterade på annat förlag. För redan utgivna titlar gäller att utgivningen ska ha skett under innevarande tävlingsår (2017) samt på Studentlitteratur.

Prisutdelning 14 september
Prisutdelningen sker på Berns salonger i Stockholm den 14 september i samband med en årlig mingelfest där Sveriges främsta läromedels- och kurslitteraturförfattare samlas. Under en gnistrande kväll bjuds det på bubbel, snittar, musik och festlig stämning i en av Stockholms mest anrika lokaler. Pristagarna bjuds även på en middag på en välrenommerad restaurang följd av hotellövernattning för att ytterligare firas för sina insatser.

Sista inlämningsdatum 31 mars
Tävlingen är öppen för bidrag till och med 31 mars. Vinnarna offentliggörs 16 juni. Läs mer om hur du tävlar och skickar in ditt bidrag på studentlitterstur.se/kurslitteraturpriset.

Tidigare vinnare
Sedan Kurslitteraturpriset instiftades har ett stort antal nytänkande verk belönats. År 2016 gick förstapriset till En berättelse om organisering av Maria Grafström, Anna Jonsson, Oline Stig och Lars Strannegård. I bokens nydanande pedagogiska upplägg står en skönlitterär berättelse om ett företags tillkomst och utveckling står i centrum. Årets hederspriser tilldelades Språklig sårbarhet i förskola och skola av Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson och Eva Sventelius samt Psykologin som vetenskap av Lars-Gunnar Lundh och Artur Nilsson.

Vill du veta mer?
För mer information om Kurslitteraturpriset, kontakta Helena Åsbrink på 046-31 23 56 eller helena.asbrink@studentlitteratur.se.

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.