Nu börjar tävlingen om Kurslitteraturpriset 2017 – Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur

För nionde året i rad delar Studentlitteratur ut Kurslitteraturpriset för att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra det värdefulla arbete som författare av kurslitteratur gör.

Kurslitteraturpriset instiftades 2009 och är Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Förstapriset om 150 000 kr delas ut till en bok som förväntas förnya lärandet för en stor målgrupp. Dessutom delas två hederspris om 50 000 kr vardera ut. De vinnande bidragen blir utgivna, och pristagarna garanteras gängse royalty.

Vem kan tävla?
Alla som har en bokidé för den svenska universitets- och högskolemarknaden kan tävla, oavsett ämne. Tävlingen är öppen för manuskript, längre gångna och helt färdiga verk, så länge de inte är kontrakterade på annat förlag. För redan utgivna titlar gäller att utgivningen ska ha skett under innevarande tävlingsår (2017) samt på Studentlitteratur.

Prisutdelning 14 september
Prisutdelningen sker på Berns salonger i Stockholm den 14 september i samband med en årlig mingelfest där Sveriges främsta läromedels- och kurslitteraturförfattare samlas. Under en gnistrande kväll bjuds det på bubbel, snittar, musik och festlig stämning i en av Stockholms mest anrika lokaler. Pristagarna bjuds även på en middag på en välrenommerad restaurang följd av hotellövernattning för att ytterligare firas för sina insatser.

Sista inlämningsdatum 31 mars
Tävlingen är öppen för bidrag till och med 31 mars. Vinnarna offentliggörs 16 juni. Läs mer om hur du tävlar och skickar in ditt bidrag på studentlitterstur.se/kurslitteraturpriset.

Tidigare vinnare
Sedan Kurslitteraturpriset instiftades har ett stort antal nytänkande verk belönats. År 2016 gick förstapriset till En berättelse om organisering av Maria Grafström, Anna Jonsson, Oline Stig och Lars Strannegård. I bokens nydanande pedagogiska upplägg står en skönlitterär berättelse om ett företags tillkomst och utveckling står i centrum. Årets hederspriser tilldelades Språklig sårbarhet i förskola och skola av Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson och Eva Sventelius samt Psykologin som vetenskap av Lars-Gunnar Lundh och Artur Nilsson.

Vill du veta mer?
För mer information om Kurslitteraturpriset, kontakta Helena Åsbrink på 046-31 23 56 eller helena.asbrink@studentlitteratur.se.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.