Nu börjar utdelningen av papperspåsar till Uppsalas hushåll

Nu startar den stora utdelningen av papperspåsar och hållare för insamling av matavfall till hushåll i Uppsala – och först ut är Sala backe. Tanken är att alla Uppsalabor ska ha det nya systemet installerat innan årets slut.

­Bytet inleddes i september förra året med att frivilliga Uppsalabor fick prova på systemet med papperspåsar för insamling av matavfall.

– Resultatet har varit väldigt positivt och nu är planen att rulla ut systemet i hela Uppsala kommun, säger Isidora Karydakis, projektledare för papperspåseprojektet på Uppsala Vatten.

Först ut i den stora distributionen är villor och flerbostadshus i Sala backe.

– Just nu kontaktar vi bostadsrättsföreningar och hyresvärdar i Sala backe, för att förbereda dem på att det kommer en leverans av papperspåsar och hållare, som de sedan behöver distribuera till de boende. Villaägare kommer vi också att köra ut till, men de behöver bara komma ihåg att plocka in och börja använda utrustningen som vi ställer ut hos dem, säger Isidora Karydakis.

Att inleda den stora distributionen under en pandemi innebär också att leveranserna behöver ske med god social distans.

– Vi har gjort en riskbedömning, för att se hur vi kan leverera utan att våra medarbetare och våra kunder ska utsättas för onödiga risker, berättar Isidora Karydakis.

Efter Sala backe fortsätter vi med leveranser till alla fritidshus runt Uppsala, men också till hushåll i områden i och omkring Knutby, Almunge, Länna och Funbo. Tidsplanen för leveranserna uppdateras och fylls på allt eftersom den bli färdig och finns på Uppsala Vattens webbplats www.uppsalavatten.se/papperspase.

Planen är att alla hushåll i Uppsala kommun ska ha papperspåsar innan sista december 2020.

Privatpersoner som vill börja innan utdelningen har hunnit till hemmakvarteret kan hämta påsar och hållare på Uppsala Vattens återvinningscentraler. Bostadsrättsföreningar som vill komma igång kan också hämta själva på återvinningscentralerna, men behöver först kontakta Uppsala Vatten på papperspase@uppsalavatten.se.