Nu bygger vi Sverige bättre!

Byggföretagen gratulerar statsminister Ulf Kristersson till regeringsbildningen. -Tidöavtalet lyfter fram en rad frågor som är nödvändiga för både våra medlemsföretag och för näringslivet i stort. Vi hoppas se konkreta reformer som balanserar tillväxt, råvarutillgång och klimatutmaningar, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Vallöften som fler bostäder, bättre infrastruktur och satsningar på den gröna omställningen är helt beroende av mer förutsägbarhet i regelverket och att fler kan göra jobbet.

- Cementkris, stigande materialpriser, svagare hushållsekonomier och höjda räntor skapar tillsammans en osäkerhet som samhällsbyggnadssektorn inte upplevt på mycket länge. Det kommer att krävas krafttag för att vända skutan, säger Tanja Rasmusson.

Byggföretagen tog inför valet fram en näringspolitisk reformagenda som innehåller 39 konkreta policyförslag inom nio olika ämnesområden till politiska beslutsfattare på samtliga nivåer.

Prioriterade frågor är bland annat förenklade miljötillstånd, en pålitlig och fossilfri energiförsörjning, reformerade strandskydd och riksintressen samt slopad sekretess mellan myndigheter för att främja sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen.

Flera av dessa finns med i Tidöavtalet – men det finns mer att göra.

- Byggföretagen ser utmaningar med framför allt avsnitten om arbetskraftsinvandring och utbildning. Det behövs satsningar på att få fler vuxna att komma i jobb. I bästa fall kan en nytillträdd regering snabbt tillsätta utredningar eller ta initiativ som går i den riktning som Byggföretagen pekar ut, säger Tanja Rasmusson.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen kräver utökat informationsutbyte mellan myndigheter24.11.2022 09:10:19 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen välkomnar utredningsförslaget om ett utökat informationsutbyte mellan myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet i bygg- och anläggningsbranschen. - Det är skillnad på byggare och byggare. Byggföretagen har under lång tid framfört behovet av en ny sekretesslagstiftning som möjliggör delgivande av relevant information, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

"Återhållsamma lönekrav är en förutsättning"3.11.2022 10:30:00 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen inleder avtalsrörelsen i skuggan av en kraftig inbromsning i bygginvesteringarna. - Kostnadsökningar, stigande räntor och fortsatt osäkerhet kring cementförsörjningen kräver en ansvarsfull avtalsrörelse. Återhållsamma lönekrav är en förutsättning för att trygga sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.