Nu får alla barn och unga träna

Regeringen och Folkhälsomyndigheten meddelade idag att de som är födda 2002 och yngre återigen kan återgå till sina idrottsträningar och betonar vikten av att även gymnasieungdomarna nu får tillgång till träning igen. Men det är viktigt att rekommendationer och allmänna råd följs. Regeringen meddelade även att man ser över att istället för att enbart begränsa offentliga tillställningar baserat på besökare nu tittar på vilka restriktioner som ska gälla då det kan variera om det sker inomhus eller utomhus eller hur stor lokalen eller området är. Man ser också över möjligheten att mindre motionslopp ska kunna arrangeras utomhus.

– Vi har haft bra och givande diskussioner från den samlade idrottsrörelsen med regeringen och Folkhälsomyndigheten. Det är ett glädjande besked som visar hur viktig idrotten är för fysisk aktivitet, gemenskap och för att må bra. Vi har varit mycket oroliga över ungdomsgruppen och känner stor glädje över detta beslut, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Vi vill poängtera vikten av idrott och rörelse för barn och ungdomar även under pågående pandemi, men understryker även att läget i samhället är allvarligt. Därför ska pandemilagen och Folkhälsomyndighetens rekommendationer för träning och idrott följas.

Idrottsrörelsen har hela tiden satt ansvar för att bidra till smittbekämpningen främst men även vikten av att kunna samla träningsgrupper och lag för att ge glädje, gemenskap och idrottsträning. Vi har under pandemin sett risker i att tappa barn och unga vilket skulle få katastrofala konsekvenser för idrottsrörelsen och folkhälsan.

- Detta var ett viktigt beslut för alla idrottsledare som kämpar varje dag med att entusiasmera barn och unga till mer rörelse. Men idrottsrörelsen har även drabbats ekonomiskt och här saknar vi fortfarande besked från regeringen. Det håller inte att det står siffran noll i stöd till idrottsrörelsen från mars 2021. Här måste regeringen återkomma snarast med besked, säger Björn Eriksson.

För frågor kontakta

Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet 070-626 46 06

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.