Nu finns IKEAs regnbågskasse i alla varuhus

Idag torsdag 25 juli startar IKEA Sverige i samarbete med FN:s flyktingorgan UNHCR en nationell kampanj för allas rätt att vara sig själv. I samtliga svenska IKEA-varuhus säljs en regnbågsfärgad kasse där hela överskottet går till UNHCR:s arbete med att skydda hbtq+flyktingar i världen.

IKEAs klassiska blå påse är IKEAs mest sålda produkt någonsin och en av världens mest sålda påsar. Idag börjar IKEA sälja en färgglad kompis till den populära kassen – FRAKTA regnbågskasse. Kassen säljs i alla varuhus i Sverige och överskottet går till UNHCR.

– Att stå upp för allas rätt att vara sig själv tycker vi är en självklarhet, men tyvärr är det inte så överallt. Att vi på IKEA nu tar detta budskap till vår mest sålda produkt någonsin tror vi kan göra skillnad. Som en av de största svenska arbetsgivarna är det oerhört viktigt att vi står upp för jämlikhet, säger Cornelia Kaufmann, HR-chef på IKEA Sverige.

Jämlikhet är en mänsklig rättighet och något som är oerhört viktigt för IKEA runt om i världen. I alla länder där IKEA har verksamhet ska samtliga medarbetare behandlas likvärdigt oavsett bakgrund. I Sverige vill IKEA att de likheter och olikheter som finns i samhället också̊ ska finnas bland dem som jobbar på IKEA.

– Exempelvis pratar vi 49 olika språk och har medarbetare från 60 olika länder i vårt varuhus i Kungens kurva. Hos oss ska alla känna sig välkomna, oavsett vem man är, säger Cornelia.

Den regnbågsfärgade kassen har redan fått stor uppmärksamhet i olika medier och är väldigt efterlängtad av kunderna. Allt överskott kassen genererar går oavkortat till FN:s flyktingorgan UNHCR och deras arbete med att skydda hbtq+flyktingar runt om i världen.

– Hbtq+personer över hela världen utsätts dagligen för diskriminering, våld och hot; många har inget annat val än att fly. Vi är väldigt tacksamma och glada över att allt överskott från regnbågskassen går till UNHCR:s arbete för att skydda hbtq+flyktingar. Det här stödet är otroligt viktigt, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

UNHCR, som är FN:s flyktingorgan, ger människor på flykt nödhjälp, skyddar deras rättigheter och hjälper dem att skapa en bättre framtid. Människor som tvingas fly på grund av sin sexuella läggning eller könstillhörighet är extra utsatta för diskriminering och våld. UNHCR finns på plats över hela världen och arbetar för att ge hbtq+flyktingar skydd och ett liv i trygghet.

– Alla som köper regnbågskassen ger ett litet bidrag till att UNHCR ser till att fler människor får skydd och förutsättningar att skapa en bättre framtid, säger Åsa.

Frågor?
Vänligen kontakta IKEA Sveriges pressjour på 0476-44 07 70 eller prse@ikea.com alternativt Ulrika Nilsdotter Brühl, kommunikationschef UNHCR, på ulrika.nilsdotter.bruhl@sverigeforunhcr.se.

Om IKEA i Sverige
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA- varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade dryga 38 miljoner besök och webbplatsen 98 miljoner besök under verksamhetsåret 2018. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 7 700 inom varuhusorganisationen.

UNHCR är FN:s flyktingorgan och skyddar människor som tvingats fly från krig och förföljelse. UNHCR ger nödhjälp som tak över huvudet, mat, vatten och sjukvård. UNHCR skyddar också flyktingars mänskliga rättigheter och hjälper dem att hitta långsiktiga lösningar till en tryggare framtid.

Sverige för UNHCR är UNHCR:s samarbetspartner i Sverige och arbetar med att samla in pengar samt öka medvetenheten bland allmänheten om situationen för människor som tvingats fly sina hem. Sverige för UNHCR har 90- konto.

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och