Nu finns möjlighet till fokus på sjukvårdens verkliga utmaningar - Vårdföretagarna kommenterar vårdutredningen

- Av allt att döma släpper nu regeringen tanken på ett vinsttak eller en begränsning av vinstutdelning i sjukvårdsföretag. Vi välkomnar detta, och ser fram emot en utredning som kan fokusera på sjukvårdens verkliga utmaningar. Regeringen borde dra samma slutsats på de övriga välfärdsområden som Reepaluutredningen vill begränsa.

Det säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef i Vårdföretagarna, i en kommentar till regeringens nya utredning om ”ordning och reda i vården”.

- Visserligen säger direktiven att utredaren i sin analys ska utgå ifrån bland annat den modell som Reepaluutredningen föreslog, men sannolikheten att den nya utredningen håller fast vid Reepalus vinsttak torde vara obefintlig.

- Vi välkomnar också översynen av ersättningssystemen, där utredningen ska se till hela sjukvården och inte fokusera på den privata andelen. Det måste innebära att underskotten i den offentligt drivna vården – förlusterna i välfärden – äntligen analyseras.

- Vårdföretagarna kommer att så långt vi kan bidra till utredningen. I den viktiga frågan om kontinuitet i vården finns goda exempel hos de privata utförarna, där privatdrivna vårdcentraler har lättare att rekrytera och behålla medarbetare. Vi vet också att medarbetarna i den privat drivna vården trivs bättre än de landstingsanställda kollegerna.

- Utredaren Göran Stiernstedt är en ansedd och kunnig person på sjukvårdens område. Vi har goda förhoppningar om att han ska bidra till konstruktiva lösningar, säger Håkan Tenelius

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter politiker för framtidsdiskussion om välfärden4.5.2018 13:26Pressmeddelande

I en undersökning som Vårdföretagarna låtit Demoskop genomföra är stödet i Dalarna för valfriheten i välfärden stort. Stödet för rätten att själv välja vilken vårdmottagning man ska vända sig är hela 80 procent. Möt Vårdföretagarnas näringspolitiske chef, Håkan Tenelius, som berättar om undersökningen och svarar på frågor om vården och omsorgens utmaningar efter valet.

Vårdföretagarna välkomnar LSS-utredningens borttagna sparbeting: "Ersättningen måste följa kollektivavtalen"30.4.2018 11:30Pressmeddelande

- Regeringens besked är välkommet. Den personliga assistansen måste präglas av långsiktighet och stabilitet, både för den enskilde och för de verksamma assistansföretagen. Tusentals människor med funktionsnedsättningar har blivit drabbade av nedskärningarna inom assistansen och anhöriga har axlat enorma bördor de gångna åren, säger Inga-Kari Fryklund Vårdföretagarnas förbundsdirektör i en kommentar till regeringens ändrade direktiv till LSS-utredningen