Nu flyttar studenterna in i hem de själva tyckt till om

Nu är det snart inflytt i de sista av de 166 nya studentbostäderna i Björkhagen söder om Stockholm. Inför bygget genomförde Stockholms studentbostäder en stor undersökning kring hur studenter vill bo - och en del av studenternas önskemål blir verklighet i de nya husen.

– Vi har byggt studentbostäder i Stockholm i över 60 år och för oss har det alltid varit viktigt att lyssna in hur studenter vill bo. Jag tycker de nya studentbostäderna blir fantastiskt trevliga och fina, säger Mattias Carrass, vd för Stockholms studentbostäder.

Inför planeringen av husen fick över 2000 studenter svara på frågor kring hur de ser på sitt nuvarande boende och hur de vill bo i framtiden, i en undersökning gjord av Stockholms studentbostäder tillsammans med branschorganisationen Studentbostadsföretagen och arkitektbyrån White. Den centrala slutsatsen som gick att dra från undersökningen var att studenterna efterfrågar olika användningszoner. De vill både ha sociala ytor där de kan träffas och nätverka men de vill samtidigt ha ytor som är mer privata.

De nya studentbostäderna, som ritats av White Arkitekter, kommer därför ha sovrum i en lugn yta som vetter mot skogen och som går att skärma av. Köket blir en mer social del som vetter mot en veranda (liknande en loftgång) som blir extra bred för att gör det möjligt att ha stolar och bord där. Tanken är att verandan ska bli en plats för sociala möten.

– Stockholm behöver fler studentbostäder som både ligger i rätt lägen och är byggda på ett sätt som passar studenter. Då bidrar de till att höja Stockholms attraktionskraft som studentstad, säger Mattias.

Husen har byggts av Peab och står i ett naturskönt område med ett naturstråk med tallar som har bevarats mellan husen. Husen är byggda i miljöbyggnad silver och kommer att smälta in i miljön genom att fasaderna är i trä i stil med de närliggande husen.

– Studentbostäderna i Björkhagen är något vi på White jobbat med i mer än tio år. Att få se de färdiga byggnaderna bebos av studenter på ett sätt som vi under lång tid bara har föreställt oss är otroligt roligt. Hållbarhet både för det byggda och de boendes sociala välmående har här varit ledord genom hela processen, säger Ivan Agoes, uppdragsledare på White Arkitekter.