Nu förändras kollektivtrafiken i Skara

Den 10 december förändras kollektivtrafiken i Skara. Med en ny linje och flera nya hållplatser blir det enklare för nuvarande och framtida resenärer att nå fler områden i Skara.

I samband med att Västtrafik byter tidtabeller görs förändringar av kollektivtrafiken i Skara. Foto: Thomas Harrysson

- Nu blir det enklare för både nuvarande och framtida resenärer att nå fler områden i Skara, något som har efterfrågats. Vår förhoppning är att fler ska få upp ögonen för kollektivtrafiken i Skara, säger Attila Ungvari, affärschef för busstrafik på Västtrafik.

Ny busslinje
En ny linje i Skara, linje 2, gör det möjligt att resa till Fokus Folkets Park, vårdcentralen Vilan, Julahuset och Coop. Linjen kör även genom bostadsområdena Bågen och Valhall. Bussarna avgår en gång varje timme på dagtid.

Ändrade körvägar för linje 1
Linje 1 får ny start- och ändhållplats på hållplatsen Vilangatan vid Julahuset. För att detta ska vara möjligt kortas linjen av i Skaraberg. Där har bussarna fått en ny vändplats, busskur och cykelställ med tak. De hållplatser i Skaraberg som tas bort i samband med förändringen är Tröskvägen, Skördevägen, Höstbruksgatan och Tegvägen.

Även i Hindsbo får linjen något ändrad körväg och nya hållplatser vid Lilla Hindsboparken och Vårdcentrum. De hållplatser som tas bort från linjen är Per Thams gata och Malmgatan. Linje 1 avgår varje halvtimme morgon och eftermiddag. Mitt på dagen avgår bussen en gång i timmen.

För den som i stället vill resa med Flextrafiken eller de anropsstyrda linjerna i Skara kommer det att fungera precis som vanligt.

Samarbete mellan Västtrafik, Skara kommun och Nobina
Arbetet att utveckla trafiken sker i samarbete med Skara kommun och Nobina, som utför trafiken åt Västtrafik i Skara.

- Vi har haft en mycket god dialog kring busstrafikens utveckling i Skara, och det är glädjande att se att nu flera av de önskemål kring ökad tillgänglighet för service, fritid och handel som förts fram blir verklighet. Eftersom några hållplatser tas bort har förankringsprocessen varit särskilt viktig, och vi vill tacka alla som bidragit med synpunkter som lett till att vi nu har en utveckling av stadstrafiken på plats, säger Ylva Pettersson (M) kommunstyrelsens ordförande i Skara kommun.

Den nya trafiken börjar köra den 10 december, i samband med att Västtrafik byter tidtabeller.

Attila Ungvari, affärschef för busstrafik på Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson
Ylva Pettersson (M) kommunstyrelsens ordförande, Skara kommun.