Nu föreslås äntligen förändrade kör- och vilotider för beställningstrafik
Idag presenterade slutligen EU-kommissionen sitt förslag om förändrade kör- och vilotider för tillfällig busstrafik, det som till vardags kallas turist- och beställningstrafik. Förslaget innehåller tre förslag på förändringar som välkomnas av branschen.
- Bussbranschen har i många år argumenterat för att det är orimligt att regelverken för buss- och godstrafik är i princip identiska, trots att verksamheterna ser så olika ut. Det skiljer sig också mycket inom busstrafikens segment, där turist- och beställningstrafikens förutsättningar med stora variationer över säsong och i karaktär på köruppdragen när det kommer till längd på resorna och hur stor del av arbetstiden som är körtid. De föreslagna förändringarna är ett stort steg i rätt riktning, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Konkret så handlar den första förändringen om att ge större flexibilitet i hur förarens raster under arbetsdagen kan delas upp, utan att förändra den tid som föraren har rätt till. Idag finns det bara ett sätt att dela upp rasten och nu föreslås att det ska kunna göras på fler sätt. Den andra förändringen handlar om att föraren ska kunna skjuta upp sin viloperiod maximalt en gång under en längre resa – olika länge beroende på hur mycket körtid det varit tidigare under dagen. Den tredje förändringen är en utvidgning av en regel som finns för internationella bussresor, där en förare kan köra upp till tolv dagar i sträck om det är ett sammanhängande uppdrag. Den regeln föreslås nu också gälla resor som går inom ett land.
- Alla förändringar ligger i linje med vad vi har velat ha. Det ska poängteras att förändringarna inte förändrar mängden rast eller vila som förarna har rätt till, och inte heller hur länge de får köra. Hela syftet med ett gemensamt kör- och vilotidsregelverk är att skapa sund konkurrens, högre trafiksäkerhet och en bra arbetsmiljö för förarna. Vi vet att nuvarande regelverk i vissa fall skapat onödig stress hos förarna och att ge en större flexibilitet i vissa fall gör att de kan göra ett bättre jobb för gästerna, avslutar Anna Grönlund.
Förslaget ska nu behandlas vidare inom EU:s institutioner. Förändringarna föreslås inte gälla för linjelagd busstrafik.
Läs nyheten från EU-kommissionen: https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/road-transport-commission-proposes-adapt-rules-driving-and-rest-times-drivers-occasional-bus-and-2023-05-24_en
Kontakter
Yasemin CelebiKommunikatör Sveriges Bussföretag
yasemin.celebi@transportforetagen.seMattias HolmqvistPressansvarig
Tel:072-224 58 55mattias.holmqvist@transportforetagen.seSveriges Bussföretag är ett bransch- och arbetsgivareförbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. Förbundet organiserar 259 bussföretag och bussresearrangörer med verksamhet över hela landet. Medlemsföretagen kör all typ av busstrafik, från offentligt upphandlad linjetrafik och skoltrafik åt landets regioner och kommuner till kommersiell långväga kollektivtrafik samt turist- och beställningstrafik.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt18.4.2024 08:44:14 CEST | Pressmeddelande
Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.
11 procent av de statliga vägarna är i mycket dåligt skick: Sveriges vägar möter inte Natos krav24.3.2024 13:14:31 CET | Pressmeddelande
Underhållsskulden på det svenska vägnätet har ökat mellan 2022 och 2023, från 16,5 miljarder till 19,1 miljarder. 11 procent av de statliga vägarna var i mycket dåligt skick 2023. Det visar Transportföretagens årliga analys över tillståndet på landets statliga vägar.
JA till fortsatt effektiva skogstransporter mellan Sverige och Finland14.3.2024 09:37:19 CET | Pressmeddelande
EU-parlamentets omröstning den 12 mars var en stor delseger för omställningen i Norden. Då röstade EU-parlamentet för fortsatt grön lastbilstrafik mellan Sverige och Finland, genom att tillåta tyngre - och därmed effektivare - transporter än vad som tillåts enligt normalregler inom EU. Typexempel är timmer- och tanktransporter.
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 202313.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem du frågar. Sveriges Bussföretags årliga rapport över marknadsutvecklingen inom turist- och beställningstrafik med buss visar att beställningstrafiken hade ett starkt år, medan utvecklingen för paketresor fortsatt varierar.
Våra medlemsföretag används som slagträn i Tesla-konflikten28.2.2024 10:31:36 CET | Pressmeddelande
Tesla-konflikten har nu pågått i snart fyra månader. Verkstäder med kollektivavtal används som slagträ i en konflikt som de varken är inblandade i eller kan påverka. Detta medför svåra konsekvenser för de varslade företagen – men påverkar inte TM Sweden AB (Tesla).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum