Toyota

Nu går nya Toyota GR Yaris att reservera

I dag, torsdag 5 mars klockan 10:00, öppnar möjligheten att reservera nya Toyota GR Yaris. En unik modell full med prisvinnande rallykompetens – direkt från TOYOTA GAZOO Racing och Tommi Mäkinen Racing. Reservera din bil på Toyota.se.

Nya Toyota GR Yaris bygger på den helt nya generationen Toyota Yaris som lanseras i Sverige under 2020 – och i GR Yaris har all den prisvinnande kompetensen från TOYOTA GAZOO Racing och Tommi Mäkinen Racing koncentrerats till en unik toppmodell för maximal körglädje.

Den turboladdade trecylindriga 1,6-litersmotorn utvecklar 261 hästkrafter och 360 newtonmeter. Det egenutvecklade systemet för fyrhjulsdrift GR-FOUR kan fördela upp till hundra procent av kraften till fram- respektive bakaxel beroende på valt körläge. Standardläget ger 60:40-fördelning mellan fram och bak och Sport-läget 30:70. Track-läget ger i sin tur 50:50-fördelning.

0-100 km/h går på 5,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 230 km/h.

GR Yaris kommer finnas tillgänglig i två versioner, båda utrustade med bland annat tak i kolfiber, sportstolar klädda i läder och Alcantara, eluppvärmd ratt och naturligtvis de aktiva säkerhetssystemen inom Toyota Safety Sense.

Utrustad med ”Circuit Pack” förstärks sportigheten, bland annat genom smidda 18”-fälgar, diffbroms (LSD) fram och bak, fjäderbensstag och unika racinganpassade stötdämpare. Pris från 416 900 kronor.

GR Yaris utan Circuit Pack kostar från 394 900 kronor och är utrustad med bland annat navigationssystem, head up-display, JBL ljudsystem med åtta högtalare samt parkeringssensorer fram och bak, döda vinkel-varnare och Rear Cross Traffic Alert.

Bilen finns tillgänglig för reservation från 10:00 på torsdag 5 mars på www.toyota.se. För att reservera en bil behöver man vara registrerad på MinToyota där kunden också väljer version, färg och vilken återförsäljare man önskar ska leverera bilen. Antalet bilar är begränsat och första kundleveranserna väntas ske i januari 2021.