Nu händer det, Pinnvinet går EKO!

Svenskarnas favoritvin ”Pinnvinet”, även kallad Cantina Zaccagnini dal tralcetto Montepulciano d’Abruzzo DOC, blir ekologiskt, dessutom med en ny 75 centiliters lättviktsflaska som endast väger 390 gram! Från och med årgång 2020 och lanseringsdatum 6 december blir Systembolagsartikelnummer 2390.

Ciccio Zaccagnini startade företaget 1978 med en blygsam vinproduktion i garaget hemma på gården i Bolognano. Vineriet finns kvar på samma plats och har, med Ciccio’s son Marcellos tankar och idéer, blivit ett framgångsrikt vineri med en diger katalog som exporteras världen över.

Vinet kommer från ekologiska odlingar där vingårdarna har en jordmån av blandad sand och lera. Vinrankorna är klassiskt spaljerade för bästa solexponering och luftgenomströmning. Skörden sker manuellt under slutet av september och druvorna pressas mjukt. Vid jäsningen pressas skalen ned så att macereringen sker under ytan. Jäsningen tar ca 15 dagar i temperaturkontrollerade ståltankar. Vinet lagras några månader på ståltank innan buteljering.

Vinet har en intensiv rubinröd färg med mörklila inslag. I doften samsas toner av moreller, röd bärfrukt och fin kryddighet med toner av vitpeppar. Smaken är torr, angenäm josig och fruktig med inslag av moreller, solmogna hallon och lätt örtighet. Den friska avslutningen är en harmoni mellan mjuka tanniner och fin bärighet.

Vinet passar till en klassisk charktallrik med salami, prosciutto och pecorinoost är givetvis ett måste. En kryddig lasagne, med eller utan kött. En Abruzziskt grillad lammkotlett med massor av olivolja, citron och timjan serverad med örtrostad potatis. Pizza, say no more…!

Ett tips är att gärna servera vinet lite svalare, ca 14-16 grader.

SB Art.nr: 2390 - Alkoholhalt: 12,5% - Årgång: 2020 - Pris: 115 kr - Volym: 75 cl

Nyhet i fasta sortimentet: Cono Sur Single Vineyard Chardonnay9.12.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I början av december lanserades ett nytt kvalitetsvin i Systembolagets fasta sortiment: Cono Sur Single Vineyard Chardonnay 2020. Med Single Vineyard-serien vill Cono Sur visa upp Chiles fantastiska mångsidighet och kvalitet gällande växtplatser, mikroklimat och jordmån. Single Vineyard Chardonnay kommer från en utvald vingårdsdel i Casablanca Valley, bara sju kilometer från Stillahavskusten. Artikelnumret är 6522 och priset 119 kronor.

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.