Nu har inspelningen av familjedramat HÅBET börjat i Danmark

På danska Fyn pågår nu inspelningen av familjedramat Håbet, som får premiär nästa år. Serien kommer att visas i fyra 40-minutersasnitt i TV4 och C More 2019. Zentropa och danska TV 2 producerar i samproduktion med bland andra Film i Väst.

Serien Håbet (Hoppet) utspelar sig år 1899 och i den får vi följa föräldralösa femtonåriga Maries kamp för att hitta sin pappa – en sjöman, som alla tror gick under med sitt skepp. Utklädd till pojke sticker Marie till sjöss med skonaren Haabet på en dramatisk resa längs Danmarks kust på väg mot Norge.

I huvudrollen som Marie ser vi debuterande skådespelaren Annie Lindvig och i övriga roller ser vi bland andra Lars Brygmann, Lars Ranthe, Molly Blixt Egelind, Jon Lange, Albert Lindhardt och Kirsten Olesen.

För manus står Ina Bruhn och regissör är Christian E Christiansen. Håbet produceras av TV 2 och Zentropa i samproduktion med FilmFyn och Film i Väst med stöd av Public Service Puljen i samarbete med NRK, TV 4 Sverige och C More. Serien är utvecklad med stöd från Creative Europé (EU). För internationell försäljning ansvarar TrustNordisk.

Bilder: Christian Geisnæs / TV 2

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.