Nu har Naturvårdsverket släppt rapporten om Illegal Handel & Hantering av Fluorerande Växthusgaser i Sverige

Till att börja med vill jag gratulera alla Godkända Bilverkstäder, säger Bo Ericsson vd på Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

I rapporten konstateras att förbättringar i tillsynsarbetet kan sammanfattas i dessa punkter:

• Utbildningar för att få ökad kunskap kring f-gaser och dess hantering samt utrustning
  • Pop-up-verkstäder kan punktmarkeras för att upptäcka rörelsemönster
  • Mer samverkan mellan kommuner med livsmedelstillsyn
  • Mer fokus på installatörer och kylföretag än operatör, eftersom operatören sällan har kunskap om gasens ursprung och hantering etcetera

Mer aktiv tillsyn:

• Hos de fordonsverkstäder som ej ingår i kedjor
  • Hos nya butiker och vid byte av ägare
  • Undersökning av verktyg
  • Undersöka att omhändertagning av utrustningar sker av en certifierad aktör och att ett skrotintyg erhållits

Om företaget är registrerat i Godkänd bilverkstad, behöver inte aktiv tillsyn prioriteras.

SFVF som har anmält oseriösa verkstäder som snedvrider konkurrensen, företag som fyller AC anläggningar utan certifikat och oseriösa däckföretag bland andra, har återigen fått lön för mödan säger Bo Ericsson.

Naturvårdsverkets rapport togs fram som ett stöd för alla miljöinspektörer i Sverige. Det i kombination med att 74 kommuner ställer eller kommer ställa krav på att verkstäder är Godkända Bilverkstäder vid en upphandling, gör att seriösa Godkända Verkstäder ligger i klar framkant. Jag vet att det kommer komma fler nyheter där Godkända Bilverkstäder kommer gynnas av att de följer branschstandarden. Följ oss på www.fordonsproffs.eu avslutar Bo Ericsson.

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.

Öppet brev till Konsumentminister Lena Micko (S)28.4.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

”Vet du som konsumentminister: Att en bilköpare inte kan välja försäkringsbolag vid köp av ny bil, det är unikt för Sverige. Trots att vagnskadegarantin kritiseras av Konkurrensverket fortsätter försäkringsbolagen att tjäna miljardbelopp. Bilägaren är den stora förloraren." Det skriver Bo Ericsson på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i ett öppet brev till konsumentminister Lena Micko (S).

Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare15.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).