Nu har Naturvårdsverket släppt rapporten om Illegal Handel & Hantering av Fluorerande Växthusgaser i Sverige

Till att börja med vill jag gratulera alla Godkända Bilverkstäder, säger Bo Ericsson vd på Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

I rapporten konstateras att förbättringar i tillsynsarbetet kan sammanfattas i dessa punkter:

• Utbildningar för att få ökad kunskap kring f-gaser och dess hantering samt utrustning
  • Pop-up-verkstäder kan punktmarkeras för att upptäcka rörelsemönster
  • Mer samverkan mellan kommuner med livsmedelstillsyn
  • Mer fokus på installatörer och kylföretag än operatör, eftersom operatören sällan har kunskap om gasens ursprung och hantering etcetera

Mer aktiv tillsyn:

• Hos de fordonsverkstäder som ej ingår i kedjor
  • Hos nya butiker och vid byte av ägare
  • Undersökning av verktyg
  • Undersöka att omhändertagning av utrustningar sker av en certifierad aktör och att ett skrotintyg erhållits

Om företaget är registrerat i Godkänd bilverkstad, behöver inte aktiv tillsyn prioriteras.

SFVF som har anmält oseriösa verkstäder som snedvrider konkurrensen, företag som fyller AC anläggningar utan certifikat och oseriösa däckföretag bland andra, har återigen fått lön för mödan säger Bo Ericsson.

Naturvårdsverkets rapport togs fram som ett stöd för alla miljöinspektörer i Sverige. Det i kombination med att 74 kommuner ställer eller kommer ställa krav på att verkstäder är Godkända Bilverkstäder vid en upphandling, gör att seriösa Godkända Verkstäder ligger i klar framkant. Jag vet att det kommer komma fler nyheter där Godkända Bilverkstäder kommer gynnas av att de följer branschstandarden. Följ oss på www.fordonsproffs.eu avslutar Bo Ericsson.

Svenska Bilskolors självklara val, Certifierad Däcktekniker3.3.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

En undersökning som ABS WHEELS gjort på uppdrag av Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) visar att 9 av 10 Bilskolor väljer en Certifierad Däcktekniker. Det är mycket glädjande säger Bo Ericsson vd för SFVF. Detta i sin tur kommer leda till att alla elever får kännedom om Certifierad Däcktekniker och varför det är så viktigt att anlita en verkstad som har rätt kompetens för att rekommendera rätt däck.

Kraftfulla protester från SFVF mot att Transportstyrelsen vägrar förlänga däckskiftesperioden23.2.2021 11:47:30 CETNyheter

Många pratar ju om risken för en tredje Covid-19 våg efter att alla sportlov är avklarade, men inte Transportstyrelsen. Transportstyrelsen meddelar SFVF idag att de inte i dagsläget kommer förlänga tidpunkten när dubbdäck är tillåtna att användas (15 april till 30 april) som SFVF framfört önskemål om, på motsvarande sätt som under förra året, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Fler bilverkstäder i storstäder, men bilverkstadsdöden gäckar på glesbygden22.2.2021 11:00:00 CETPressmeddelande

Antalet bilverkstäder fortsätter att öka. För andra året i rad kan branschorganisationerna Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, konstatera att den konkurrensreglering som bilverkstadsnäringen har inom EU leder till nyföretagande och att små fristående bilverkstäder tillåts konkurrera även inom service av nya fordon.

Brister i arbetsmiljön hos sex av tio bilverkstäder / bilserviceföretag17.2.2021 13:27:15 CETNyheter

Resultatet av en myndighetsgemensam insats mot ett 80-tal bilverkstäder och annan bilservice visar på brister i arbetsmiljön hos sex av tio företag. Om verkstan är en Godkänd Bilverkstad är det inte sannolikt att verkstan blir föremål för en kontroll, samtidigt är det inte troligt att en Godkänd Bilverkstad skulle få något nedslag, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Kraven för att vara en Godkänd Bilverkstad kvarstår för SFVF:s medlemmar3.2.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

Omställningen av verkstadsbranschen pågår till följd av skarpa krav på förbättrad kvalitet som ställdes av Per Bohlund, Miljöpartiet under ett möte där flera branschföreträdare deltog. Arbetet med att säkerställa att verkstäder blir en Godkänd Bilverkstad tar längre tid än beräknat. Självklart påverkas branschen av covid-19 men arbetet med införandet fördröjs även av andra orsaker. Många kedjor och återförsäljare måste ges ytterligare tid att anpassa sig till Godkänd Bilverkstad, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).