Nu har över 200 000 gått byggbranschens nya säkerhetsutbildning

Fler än 200 000 personer har nu gått byggbranschens nya säkerhetsutbildning Safe Construction Training. Som ett led i att minska antalet olyckor i byggbranschen är säkerhetsutbildningen från den 1 juli 2021 obligatorisk vid alla byggen där Byggföretagens medlemsföretag driver verksamhet.

- Arbetsmiljön har högsta prioritet för alla schyssta byggföretag. Med kravet på genomgången säkerhetsutbildning för våra medlemsföretag hoppas vi kunna ta ytterligare ett steg mot nollvisionen för arbetsplatsolyckor, säger Berndt Jonsson, nationell arbetsmiljösamordnare på Byggföretagen.

Safe Construction Training är byggbranschens egen webbaserade säkerhetsintroduktion inom byggarbetsmiljöområdet. Utbildningen finns på tio olika språk och vänder sig till alla som är verksamma i branschen, men även till elever på väg in via yrkesutbildningar och universitet. Kursen har arbetats fram av Byggföretagen i samråd med både små och stora bygg- och anläggningsföretag.

Under 2020 minskade de anmälda arbetsolyckorna och arbetssjukdomarna i byggbranschen. Samtidigt ökade antalet arbetsolyckor med dödlig utgång jämfört med 2019.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

”Äntligen klubbar regeringen högskolebehörighet till yrkesprogrammen27.1.2022 11:43:38 CET | Pressmeddelande

Idag lägger skolminister Lina Axelsson Kihlblom fram ett lagförslag på att högskolebehörighet ska ingå i alla gymnasieutbildningar. Initiativet har drivits på av Byggföretagen tillsammans med fack, arbetsgivarorganisationer och elever sedan 2018. Byggföretagen ser att det är en viktig del i arbetet för att öka söktrycket till yrkesprogrammen, däribland bygg- och anläggningsprogrammet.

Byggföretagen kommenterar Byggmarknadskommissionens slutrapport25.1.2022 09:39:20 CET | Pressmeddelande

Byggmarknadskommissionen presenterade idag sin slutrapport i vilken man föreslår en rad åtgärder för att komma till rätta med den osunda konkurrensen i byggbranschen. -Vi kan aldrig acceptera att schyssta byggare slås ut av kriminella aktörer. Vi fortsätter arbeta för en byggbransch med nolltolerans mot medvetet fusk, både enskilt och tillsammans med facken. Men ett stort ansvar vilar även på beställare, myndigheter, riksdag och regering, säger Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd.

”Nya samhällsbyggnadsutbildningar har fått stå tillbaka för Data/IT”12.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har nu presenterat vilka yrkeshögskoleutbildningar som beviljas medel att starta 2022. I år har utbildningar inom Data/IT prioriterats, vilket fått direkta konsekvenser för bygg- och anläggningsbranschen där det råder stor efterfrågan på yrkeshögskoleutbildade. Inom området samhällsbyggnad och byggteknik, där många av branschens utbildningar ingår, beviljades medel enbart till 50 av de 205 inkomna ansökningarna.