Nu har över 200 000 gått byggbranschens nya säkerhetsutbildning

Fler än 200 000 personer har nu gått byggbranschens nya säkerhetsutbildning Safe Construction Training. Som ett led i att minska antalet olyckor i byggbranschen är säkerhetsutbildningen från den 1 juli 2021 obligatorisk vid alla byggen där Byggföretagens medlemsföretag driver verksamhet.

- Arbetsmiljön har högsta prioritet för alla schyssta byggföretag. Med kravet på genomgången säkerhetsutbildning för våra medlemsföretag hoppas vi kunna ta ytterligare ett steg mot nollvisionen för arbetsplatsolyckor, säger Berndt Jonsson, nationell arbetsmiljösamordnare på Byggföretagen.

Safe Construction Training är byggbranschens egen webbaserade säkerhetsintroduktion inom byggarbetsmiljöområdet. Utbildningen finns på tio olika språk och vänder sig till alla som är verksamma i branschen, men även till elever på väg in via yrkesutbildningar och universitet. Kursen har arbetats fram av Byggföretagen i samråd med både små och stora bygg- och anläggningsföretag.

Under 2020 minskade de anmälda arbetsolyckorna och arbetssjukdomarna i byggbranschen. Samtidigt ökade antalet arbetsolyckor med dödlig utgång jämfört med 2019.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Välkommet förslag för effektivare byggprocess17.9.2021 13:41:37 CEST | Pressmeddelande

Regeringen föreslår ändringar i plan- och bygglagen som innebär att det införs en ny aktör i lagen: certifierat byggprojekteringsföretag. - Detta är ett välkommet förslag som kan korta byggprocessen och frigöra resurser för kommunerna. Samma tekniska lösningar måste fungera i hela landet utan att godtyckliga lokala bedömningar kommer i vägen. Förslaget kan bli ett steg mot effektivare byggande, lägre kostnader och högre kvalitet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Byggföretagen.