Nu införs nya fiskeregler utanför Skåne för att rädda Östersjöns enda val – men fler åtgärder behövs

Tumlaren, den enda valen som finns i svenskt vatten, är akut hotad. I dagsläget finns det endast några hundra kvar. För att rädda beståndet införs nya fiskeregler från och med den 1 november. Bland annat blir det förbjudet att använda fiskenät i ett område utanför Skånes kust. Naturskyddsföreningen menar att det är ett bra första steg för att rädda tumlaren, men fler åtgärder behövs.

I februari 2022 beslutade EU om hårdare fiskeregler för att rädda den akut hotade tumlaren. Flera EU-länder runt Östersjön berörs av beslutet. För Sveriges del blir det förbjudet att använda nätfiske på vintern, i det Natura 2000-område som kallas ”Sydvästskånes utsjövatten” utanför Skånes kust. Att det är ett Natura 2000-område innebär att det anses vara en särskilt skyddsvärd plats. På vintern brukar Östersjötumlaren vistas i just det området.

- Tumlaren hotas av fiskenät som de kan fastna och dö i. Därför är det nödvändigt att det nu blir förbjudet att använda fiskenät i områden där tumlaren vistas, men fler åtgärder behövs. Det räcker med att en enstaka tumlare fastnar för att det ska få en betydande påverkan på populationens fortsatta överlevnad, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Den forskning som finns visar att det finns mer vi kan göra för att skydda Östersjötumlaren. Bland annat kan fiskenät ibland ersättas med alternativa redskap som inte orsakar bifångster av tumlare. Detta är särskilt aktuellt i de havsområden i Östersjön som är viktiga för tumlaren, utöver Sydvästskånes utsjövatten.

- En viktig åtgärd hade varit att införa pingers på alla fiskenät. De avger ett ljud som skrämmer bort tumlaren så att de inte fastnar i näten, men Försvarsmakten menar att ljudet stör deras undervattensverksamhet. Vi tror att tekniska anpassningar av pingers skulle kunna underlätta, men om Försvarsmakten bedömer att det inte är möjligt kan användandet av fiskenät behöva begränsas på fler ställen i Östersjön för att rädda tumlaren. Det kan till exempel göras genom att ersätta näten med alternativa redskap, säger Ida Carlén, sakkunnig hav på Naturskyddsföreningen.

Mer information

Fiskeregleringen i Sydvästskånes utsjövatten gäller varje vinter, 1 november - 30 april. Under sommaren, 1 maj - 31 okt, är det tillåtet att fiska med nät i området men då krävs det att pingers används på näten. Försvarsmakten har godkänt att pingers används i just det området under den perioden.

Naturskyddsföreningen har tillsammans med Coalition Clean Baltic och flera andra internationella miljöorganisationer drivit en namninsamling för att rädda tumlaren. Den har fått nära 100 000 underskrifter och planeras att lämnas över till EU-kommissionären för hav och fiske, Virginijus Sinkevičius, den 24 november.

Granskning: Stort gap mellan EU-parlamentarikernas miljöinsatser11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningens granskning visar mycket stora skillnader mellan EU-parlamentarikernas engagemang och ambitionsnivå i EU:s miljöpolitik. Sverigedemokraterna får uselt betyg efter att ha röstat nej till nästan alla lagförslag. Moderaterna utmärker sig genom att de särskilt aktivt har motarbetat viktiga miljölagstiftningar i EU-parlamentet. Liberalerna däremot har röstat och agerat bra för miljön. Miljöpartiet och Vänsterpartiet får utmärkt miljöbetyg.

Pressinbjudan: Rovdjurskonferens och pressträff i Järvsö4.4.2024 14:19:23 CEST | Pressmeddelande

För första gången på många år möts jägare, lantbrukare, samer, forskare, miljöorganisationer och politiker på en konferens för att diskutera samexistens mellan människor och rovdjur. Välkommen på pressträff i Järvsö den 11 april kl 09.30 samt att bevaka rovdjurskonferensen på plats eller digitalt torsdag till lördag den 11–13 april. Konferensen arrangeras av Naturskyddsföreningen och WWF samt Ljusdals Naturskyddsförening och Naturskyddsföreningen Gävleborg.