Nu införs nya linjesträckningar och ett nytt linjenummersystem

Från och med den 12 december 2021 införs flera förändringar i länets kollektivtrafik.

Bakgrunden till förändringen är att de satsningar som genomförts de senaste åren inneburit ökade trafikeringskostnader, utan att resandet ökat i önskad omfattning.

-Vi genomförde trafikförändringar både 2015, 16 och 17. Bland annat gjorde vi en utökning av fler linjer på landsbygden, men där uteblev resandeökningen till stor del. Stadstrafiken har inte utökats sedan 2010. Nu ser vi över utbudet och justerar det för att det bättre ska stämma överens med hur människor reser i vårt län, berättar Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef.

Utredningarna som ligger till grund för förändringarna baseras på befintlig rese- och pendlingsstatistik, på prognoser och på vilken potential för samordning som finns i reseunderlaget Den planerade förändringen utreds alltid noga och dialogas även med berörda kommuner.

-Utbudet av kollektivtrafik i länet sker med flera trafikslag. Tanken är att våra resenärer ska ha möjlighet att kombinera sin resa på bästa sätt för att komma fram till målet. Däremot erbjuder inte varje enskilt trafikslag resor till alla platser i länet, utan vi ser kontinuerligt över kopplingen mellan utbud och efterfrågan eftersom resmönster förändras över tid, säger Fredrik.

Mer information om nya linjesträckningar

Nytt linjenummersystem
I samband med de nya linjesträckningarna i december införs även ett nytt linjenummersystem. Det nya linjenummersystemet har en tydligare geografisk koppling till de områden som Länstrafiken trafikerar.

-Anledningen till att vi byter linjenumren är dels att få till mer konsekventa nummer, dels att våra resenärer lätt ska kunna avläsa vart bussen går, oavsett om han eller hon är en van resenär i kollektivtrafiken eller inte, berättar Fredrik.

Det nya linjenummersystemet underlättar också när resenären ska söka efter sin linje i reseplanerare eller bland tidtabeller. Från och med december finns därmed inte längre linjer på olika orter i länet med samma linjenummer.

Länstrafiken lanserar en mer flexibel biljett – Flex 10/4019.10.2021 10:06:42 CEST | Pressmeddelande

Den senaste tiden har många i samhället utvecklat nya resvanor, då alla uppmanats att studera eller arbeta så mycket som möjligt hemifrån. När samhället nu successivt återgår till en mer normal vardag kommer en del fortsätta studera eller arbeta en del hemifrån. För att dessa resenärer ska kunna resa på ett hållbart sätt har Länstrafiken tagit fram Flex 10/40. Det är en mer flexibel biljett som ger 10 resdagar inom 40 dagar. Biljetten finns tillgänglig i Länstrafikens app från och med tisdagen den 19 oktober.