Nu ingår WeStudents i studentkonceptet för reserabatter

Studentlegitimationsutgivaren WeStudents har nu anslutit sig till Svensk Kollektivtrafiks studentkoncept med reserabatter i kollektivtrafiken för studenter som studerar minst halvtid.

Symbol för Studentresekonceptet.

- Det känns roligt att välkomna ytterligare en aktör som hjälper branschen att ge studenterna möjlighet att ta del av branschens studentrabatter. Genom att samverka får både studenter, trafikföretag och viserande personal en tydlighet i regelverket om vilka som får ta del av rabatterna i de regioner som ingår, säger Mattias Andersson, projektledare på Svensk Kollektivtrafik.

- Vi är mycket glada över samarbetet med Svensk Kollektivtrafik. Våra studentrabatter och partners gör skillnad för studenterna och att nu få lägga till resesymbolen på våra digitala studiebevis ser vi som en viktig milstolpe, säger Charlotte Breyer, vd på WeSupero som driver WeStudents.

Svensk Kollektivtrafik har tillsammans med sina medlemmar tagit fram ett koncept med gemensamma grundregler och en gemensam symbol för studentrabatt i kollektivtrafiken. Symbolen som verifierar rätt till reserabatt för studenter och som nu gäller för WeStudents finns sedan tidigare även hos Studentkortet och Mecenat. Studentkonceptet är ett branschgemensamt regelverk som gäller för studiemedelsberättigad utbildning på universitet, högskola eller annan vuxenutbildning. Studierna ska omfatta minst 50 % och studietakten minst 10 veckor per termin. Konceptet handlar om att skapa gemensamma grundregler kring vem som ska betraktas som en student, inte nivån för rabatter eller biljettyper.

En stor del av kollektivtrafiken i Sverige är anslutna till Svensk Kollektivtrafiks studentkoncept. I dagsläget ingår Skånetrafiken, Öresundståg, Dalatrafik, Hallandstrafiken, Blekingetrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar länstrafik, Jönköpings länstrafik, Västtrafik, X-trafik och Östgötatrafiken.

Det här är WeStudents
WeStudents drivs av WeSupero och distribuerar sedan 2014 lokala och nationella studentrabatter till studenter i Sverige. De har sedan starten haft en stark lokal närvaro som hög prioritet och ser lokaltrafiken som en viktig del i studenternas liv. Vi vet att målgruppen rör på sig vilket också innebär längre resor och resor på annan ort.
Kontaktperson Charlotte Breyer, charlotte.breyer@westudents.se.

Symbol för Studentresekonceptet.

Med förarlösa fordon minskar kollektivtrafiken13.10.2020 13:33:42 CESTPressmeddelande

Förarlösa fordon kommer att få stor påverkan på kollektivtrafiken och samhället i övrigt. Kollektivtrafikens kostnader kommer att sjunka drastiskt när det inte längre behövs förare för att köra bussar, tåg, spårvagnar och tunnelbanor. De sänkta kostnaderna gynnar dock taxi mest. Resandet med kollektivtrafik minskar med mellan 25 och 70 procent när taxibilarna och kollektivtrafiken blir förarlös. Det visar en ny rapport om Förarlösa fordon – Utmaningar och möjligheter för kollektivtrafiken, som WSP tagit fram på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

Minskade skattesubventioner av förmånsbilarna ett viktigt första steg18.9.2020 15:17:30 CESTPressmeddelande

För lite och för sent med 2 miljarder till kollektivtrafiken14.9.2020 15:55:47 CESTPressmeddelande

Idag presenterade regeringen ett paket för grön återhämtning med ett riktat stöd till kollektivtrafiken. - Två miljarder nästa år är ett steg i rätt riktning, men det är för lite och för sent för att undvika indragna turer, nedlagda linjer och höjda biljettpriser nästa år med sparkade bussförare och ökade klimatutsläpp som följd, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.