Nu ingår WeStudents i studentkonceptet för reserabatter

Studentlegitimationsutgivaren WeStudents har nu anslutit sig till Svensk Kollektivtrafiks studentkoncept med reserabatter i kollektivtrafiken för studenter som studerar minst halvtid.

Symbol för Studentresekonceptet.

- Det känns roligt att välkomna ytterligare en aktör som hjälper branschen att ge studenterna möjlighet att ta del av branschens studentrabatter. Genom att samverka får både studenter, trafikföretag och viserande personal en tydlighet i regelverket om vilka som får ta del av rabatterna i de regioner som ingår, säger Mattias Andersson, projektledare på Svensk Kollektivtrafik.

- Vi är mycket glada över samarbetet med Svensk Kollektivtrafik. Våra studentrabatter och partners gör skillnad för studenterna och att nu få lägga till resesymbolen på våra digitala studiebevis ser vi som en viktig milstolpe, säger Charlotte Breyer, vd på WeSupero som driver WeStudents.

Svensk Kollektivtrafik har tillsammans med sina medlemmar tagit fram ett koncept med gemensamma grundregler och en gemensam symbol för studentrabatt i kollektivtrafiken. Symbolen som verifierar rätt till reserabatt för studenter och som nu gäller för WeStudents finns sedan tidigare även hos Studentkortet och Mecenat. Studentkonceptet är ett branschgemensamt regelverk som gäller för studiemedelsberättigad utbildning på universitet, högskola eller annan vuxenutbildning. Studierna ska omfatta minst 50 % och studietakten minst 10 veckor per termin. Konceptet handlar om att skapa gemensamma grundregler kring vem som ska betraktas som en student, inte nivån för rabatter eller biljettyper.

En stor del av kollektivtrafiken i Sverige är anslutna till Svensk Kollektivtrafiks studentkoncept. I dagsläget ingår Skånetrafiken, Öresundståg, Dalatrafik, Hallandstrafiken, Blekingetrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar länstrafik, Jönköpings länstrafik, Västtrafik, X-trafik och Östgötatrafiken.

Det här är WeStudents
WeStudents drivs av WeSupero och distribuerar sedan 2014 lokala och nationella studentrabatter till studenter i Sverige. De har sedan starten haft en stark lokal närvaro som hög prioritet och ser lokaltrafiken som en viktig del i studenternas liv. Vi vet att målgruppen rör på sig vilket också innebär längre resor och resor på annan ort.
Kontaktperson Charlotte Breyer, charlotte.breyer@westudents.se.

Symbol för Studentresekonceptet.

Kraftig minskning av resor med färdtjänst under pandemin – men nöjdheten har ökat9.2.2021 10:00:55 CETPressmeddelande

Pandemin har kraftigt påverkat färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor. Det gäller både antalet resor, vilka som rest och vilka ärenden som gjorts. Antalet resor har nära halverats och många kunder har känt oro för smitta. Men trots det är 92 procent av färdtjänstresenärerna nöjda med sin resa, vilket är mer än förra året. Det visar årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Oförändrat förtroende för kollektivtrafiken trots pandemin3.2.2021 10:00:11 CETPressmeddelande

Resenärerna har ett fortsatt gott förtroende för sin regionala kollektivtrafik. Trots ett mycket tufft år med pandemi och minskat resande ligger nöjdheten med senaste resan kvar på fjolårets nivå och nöjdheten med kollektivtrafiken i stort har till och med ökat. Det visar årsrapporten för Svensk Kollektivtrafiks kvalitets- och resvaneundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Med förarlösa fordon minskar kollektivtrafiken13.10.2020 13:33:42 CESTPressmeddelande

Förarlösa fordon kommer att få stor påverkan på kollektivtrafiken och samhället i övrigt. Kollektivtrafikens kostnader kommer att sjunka drastiskt när det inte längre behövs förare för att köra bussar, tåg, spårvagnar och tunnelbanor. De sänkta kostnaderna gynnar dock taxi mest. Resandet med kollektivtrafik minskar med mellan 25 och 70 procent när taxibilarna och kollektivtrafiken blir förarlös. Det visar en ny rapport om Förarlösa fordon – Utmaningar och möjligheter för kollektivtrafiken, som WSP tagit fram på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.