Nu inleds hyresförhandlingarna för 32 000 hushåll i södra Sverige

Idag inleds hyresförhandlingarna för cirka 32 000 hushåll i Skåne, Kronoberg och Blekinge. Fastighetsägarna har tagit fram en nationell vägledning för hyresförhandlingarna 2021 och i mitten av oktober kommer Fastighetsägarna Syd att precisera sina yrkanden för varje ort.

När Sverige startar om efter coronakrisen kommer insatser för en väl fungerande bostadsmarknad att vara en viktig del. Hyresrätten bidrar till dynamiken på arbetsmarknaden och spelar därför en viktig roll för svensk ekonomi i stort. Rimliga justeringar av hyresnivån är viktigt för att möjliggöra en framtidstro som leder till ökat byggande av nya hyresrätter.

Det är viktigt att vi över tid får en jämn och förutsägbar hyresutveckling. Hyran är hyresvärdens enda intäkt och den påverkar den långsiktiga möjligheten att underhålla sina fastigheter och att investera i nya hyresrätter, säger Carl-Lennart Lagerström, affärschef, Fastighetsägarna Syd.

På följande orter inleder Fastighetsägarna Syd hyresförhandlingarna

I Malmö inleds förhandlingarna senare i höst eftersom nuvarande uppgörelse gäller fram till den 31 mars 2021.

Alvesta
Ängelholm
Ö Göinge
Örkelljunga

Så konsumerade Gislavedsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Gislaved stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,3 procent. Bäst gick det för hotell och restaurang som ökade med 10,9 procent under året. Den stora omsättningsutvecklingen inom hotell och restaurang sticker ut, särskilt när Gislaved jämförs med städer av liknande storlek. Hem och fritid samt dagligvaror ökade med 3,1 procent respektive 2,5 procent. Däremot gick det sämre för beklädnad och kommersiell service som båda minskade med över 15 procent. De branscher som drabbades hårdast i Gislaved stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 var hotell och restaurang samt beklädnad. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Hässleholmsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

2019 blev ett tufft år Hässleholms stadskärna. Bäst gick det för hotellbranschen, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för dagligvaruhandeln, där Systembolagets flytt från stadskärnan återspeglas av ett stort tapp i försäljningsomsättningen. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 drabbades modehandeln hårt, tillsammans med kommersiell service och hotell- och restaurangnäringen. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Ängelholmsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Ängelholms stadskärna som ökade sin totala omsättning med 2,9 procent. Bäst gick det för stadskärnans hotell och kommersiell service. Branscherna har gynnats av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast i Ängelholms stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Kristianstadsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Den totala omsättningen i Kristianstads stadskärna minskade under 2019. Flertalet branscher tappade mer i omsättning än i andra jämförbara städer. Tuffast var det för modehandeln, medan den största tillväxten gick att hitta inom hotellnäringen och kommersiell service. Men dessa branscher drabbades också hårt av coronakrisen under våren. Ändå visar prognosen för det första halvåret 2020 att Kristianstads stadskärna klarade sig bättre än genomsnittet för jämförbara städer under denna tid. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Samarbete nyckeln till framgång för Helsingborgs stadskärna – både före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Under 2019 gick det mycket bra för Helsingborg city. Alla branscher hade en positiv tillväxt förutom modehandeln som minskade i jämförelse med året innan. För dagligvaruhandel, sällanköpsvaror, hem och fritid, kommersiell service, hotell samt restaurang var utvecklingen starkare än i jämförbara städer. Men flertalet av dessa branscher drabbades också hårt när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Höganäsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Under 2019 ökade omsättningen i Höganäs stadskärna. Bäst gick det bäst för kommersiell service och försäljningen av hem- och fritidsvaror. För sällanköpshandeln och restaurangnäringen var utvecklingen ungefär densamma som i jämförbara städer i samma storlek. För beklädnad och hotell var utvecklingen däremot svagare än i jämförbara städer. Dessa branscher drabbades också hårt när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.