Nu inleds stormsäsongen - så förbereder du dig för strömavbrott

Snart kommer vinterns oväder – med risk för stormfällda träd på elledningarna. – På E.ON pågår minutiösa förberedelser, men en kraftig storm kan likväl lämna tusentals hushåll utan ström. Det är därför viktigt att alla har egen beredskap för att klara ett längre strömavbrott, säger Lena Berglund, regionchef nord på E.ON.
Foto: E.ON

Vid större avbrott påverkas inte bara belysningen och elektriska apparater i hemmet, utan i vissa fall även värme, vatten, telefoni och betalningssystem. Därför är det bra att vara förberedd redan innan strömmen försvinner.

– Ha alltid stearinljus, ficklampa, en laddad powerbank och kanske en vevradio hemma. Ett extra vattenförråd är också bra, då vattentillförseln påverkas vid ett strömavbrott. Inför den här vintern har Svenska kraftnät dessutom gått ut och varnat för en förhöjd risk för manuell bortkoppling, vilket understryker vikten av att se över sin egen beredskap, säger Lena Berglund.

Sedan stormen Gudrun, 2005, har E.ON vädersäkrat 95 procent av elnätet, dels genom att gräva ned ledningar, dels genom att isolera de luftledningar som behöver finnas kvar. Trots det är elnätet känsligt för extremväder.

– Höst- och vinterstormar kan ge en kombination av problem med hårda vindar, åska, kraftig isbildning eller stora mängder snö som är utmanande för elnäten, säger Lena Berglund.

När skadorna på elnätet är stora kan felavhjälpningen ta tid. Det beror ofta på att det är svårt att ta sig fram till ledningarna eller för att vädret utgör en fara, menar Lena Berglund.

– Att arbeta under och efter en storm är mycket farligt. Hundratals träd kan ligga över ledningarna, vilka kan ha gått sönder och ligga oisolerade på marken, samtidigt som starka vindar och snöfall håller i sig. E.ON sätter alltid montörernas säkerhet i första rummet, de måste såklart få arbeta säkert och metodiskt och får inte ge sig ut i ovädret om det är för farligt. Nedfallna ledningar är samtidigt farliga för alla, därför uppmanar vi också allmänheten till att aldrig gå nära en nedfallen ledning, stolpe eller ett nedfallet träd, utan att i stället rapportera in det till oss på E.ON, säger Lena Berglund.

Saker som är bra att ha hemma vid strömavbrott:

• batteri-, vev- eller solcellsdriven radio
  • ficklampor och reservbatterier
  • stearinljus och tändstickor/tändare
  • dunkar eller behållare att spara dricksvatten i
  • matreserver och stormkök
  • extra element eller värmare som drivs av exempelvis fotogen
  • telefonlistor uppskrivna på papper
  • hygienartiklar som fungerar utan vatten, till exempel tvättlappar
  • husapotek med det allra viktigaste
  • kontanter
  • laddade extrabatterier (powerbank) till mobilen.

Tänk på detta under ett strömavbrott:

Om olyckan är framme och ovädret orsakar strömavbrott finns det några saker som är bra att tänka på:

• Undvik att öppna kyl och frys. Om du håller kylen och frysen stängd klarar sig maten inuti längre om avbrottet skulle hålla i sig.
  • Spara på batterierna så gott det går.
  • Strömavbrott påverkar uppvärmningen av varmvatten. Tappa upp i termosar om du behöver, innan trycket i ledningssystemet försvinner.
  • Har du smarta prylar i hemmet? Vissa kan generera larm när de kopplas bort från ström, så som smarta hemlarm.
  • Lagade du mat när avbrottet kom? Kom ihåg att faktiskt stänga av spis och ugn, så att de inte slås på igen när strömmen kommer tillbaka.

Håll dig informerad:

Följ väderutvecklingen via SMHI:s hemsida och håll dig informerad via kommunernas hemsidor, internet, radio och TV. Använd E.ONs tjänster för den allra senaste avbrottsinformationen vid pågående avbrott.

Avbrottskarta strömavbrott

Foto: E.ON