Nu intar världseliten i sprint-MTB Lugnet – och Linda Tufvesson njuter

"Jag fick faktiskt rysningar när jag kom hit i morse, de hade satt upp målportalen – och toppåkarna började droppa in. Först då fattade man att det var dags för det vi jobbat för i ett och ett halvt år." Det säger Linda Tufvesson, projektledare för Svenska Cykelspelen.
Linda Tufvesson, projektledare för Svenska Cykelspelen. Foto: Svenska Cykelförbundet

På fredag eftermiddag kommer svenska toppåkare som Jenny Rissveds, Ella Holmegård och Anton Olstam köra det så viktiga tidskvalet i XCE-världscupens tredje deltävling.

Dagen innan XCE-världcupen kommer till Falun råder det spänd förväntan och ganska tuffa förhållanden på Lugnet. Blåst i den stora trappan efter långa uppförsbacken.

"Jag har koll på resten av banan. Backen efter starten är vidrig (skratt), men det är bara när blåsten tog tag i cykeln här nedför trappan som jag hade lite problem. Annars känns det lugnt, säger finländska XCE-världscupsdebutanten Kajsa Salmela, som passerade förbi.

Och så börjar solen göra en varm gryta på asfaltsplanen vid start och mål.

"Jag minns värmen på SM här förra året. Då blir det krävande både för åkare och funktionärer."

Prognoserna säger nån grad varmare men mulet och faller det in går det ju inte att få så mycket bättre förhållanden för MTB-sprint.

Linda Tufvesson går verkligen under benämningen spindeln i nätet. Hon svarar på frågor till höger och vänster, poserar på bilder och har till varit hemma och vänt för att bistå med ett nytt hjul då en av toppcyklisterna som flugit in med lätt packning spräckte en fälg.

"Jag fick leta fram det finaste vi hade hemma", skrattar Linda.

När allt spretar åt olika håll och alla rycker i henne stortrivs Linda.

"Ja, jag trivs verkligen när jag har mycket omkring mig. Och så är det verkligen när Svenska Cykelspelen drar i gång. Veckan började med att jag var tolv timmar om dagen på Borlänge Tour och har inte fortsatt med mindre sysselsättning inför världscupen direkt."

När Linda behövde koppla av då i Borlänge...satte hon sig på cykeln och körde igenom tredagars etapploppet.

"Det som var skönt med det var just att bara få vara med sig själv i en timme.  Men sedan hade jag laddat batterierna", säger Linda med ett skratt.

Hon känner att Cykelspelen börjar hitta ett koncept.

"Ja, vi är på god väg att göra det till en vecka som väldigt många cykelintresserade snackar om, att börja med Borlänge Tour, att sluta den med Faluns SWE Cup och så fylla dagarna emellan så att folk stannar i regionen. Med hjälp av fantastiska arrangörsklubbar och ytterligare frivilliga gå vi iland med ett väldigt populärt cykellägerkoncept och även världscup i XCE både i år och nästa år. Och så hoppas vi ju på att vi kan få XCO-världscup och då är det ju tio gånger större ändå.

Men sprint är ännu mera publikvänligt. Linda och kompani peggar upp för att försöka skapa en publikfest på fredagskvällen.

"Ja, förutom alla cykelfans hoppas jag ju att Faluborna har förstått att det är gratis och verkligen sluter upp."

Få i allmänheten känner till våra stjärnor i XCE som EM-uttagna Ella Holmegård eller Anton Olstam och Joel Burman.Men Jenny Rissveds vann SM på Lugnet 2021 och kör denna världscupstävling som passar både henne och andra starka XCC- och XCO-cyklister bra.

"Jag intervjuades av lokaltidningen och de trodde på minst 5000 och kanske upp emot 10000. Det skulle vara så kul om de fick rätt. Vi har laddat upp för att ta emot dem."

Det råder minst sagt framtidstro.

"Ja, definitivt! Jag går omkring med en bra känsla i magen just nu. Även om det är mycket, det är frågor om IT, uppkoppling  – om allt. Det är helt galet med folk som cyklar här just nu."

Startlista tidskval världscupen XCE damer

47 Konstantinos Konstantinidis , Grekland
48 Zinni Van Looy, Nederländerna
49 Erick Fierro, Ecuador