Nu kan du masspanta på återvinningscentralen i Librobäck

Från och med den 7 april finns den nya storpantarautomaten Pantamera Express på återvinningscentralen i Librobäck. Pantamera Express är en helt ny typ av pantautomat som ska underlätta för den som vill panta mycket på en gång.

Den nya pantautomaten är särskilt framtagen för att underlätta för den som vill panta mycket på en gång. Istället för att panta varje burk och PET-flaska för sig, häller man i förpackningarna direkt ur sin påse/säck ner i ett fack. Automaten sorterar och räknar panten, vilket går fort då kapaciteten är ungefär 100 förpackningar på ett par minuter.

– Det är många som har efterfrågat möjligheten att panta på återvinningscentralen. Eftersom vi hela tiden tittar efter nya sätt att göra det lättare att återvinna känns det roligt att nu kunna erbjuda ett smart sätt att snabbt kunna panta stora mängder, säger Tobias Linnesköld, sektionschef för återvinningscentralerna på Uppsala Vatten.

När allt är sorterat och klart får pantaren välja mellan olika utbetalningslösningar. Pantaren kan välja mellan att få panten utbetald till sitt PayPal-konto eller via Clearons betalcheckar, som man kan handla för i de allra flesta dagligvarubutiker. Dessutom kan man välja att skänka sina pantpengar till välgörande ändamål. På Librobäck har vi valt att skänka gåvopant till Läkare utan gränser och deras viktiga arbete runt om i världen.

Det finns totalt 46 Pantamera Express-automater på återvinningscentraler runt om i Sverige.

Fakta om Pantamera

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tas varje år emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Svensk Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna.