Nu kan ID. Buzz och ID. Buzz Cargo förbokas - världspremiär 2022.

Världspremiären närmar sig och intresset för den "elektriska Folkabussen" är högt. Därför erbjuder Volkswagen Transportbilar nu möjligheten att förboka ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Genom att förboka kommer man kunna bli en av de första som får möjlighet att beställa bilen när försäljningen förväntas starta under första halvåret 2022.

Under denna kamouflering döljer sig formerna på elektriska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo

I Volkswagen Transportbilars produktionsanläggningen i Hannover är förberedelserna igång sedan lång tid tillbaka. Under första halvåret 2022 kommer produktionen av ID. Buzz och ID. Buzz Cargo igång och till hösten 2022 kommer de första svenska familjerna och företagarna att kunna köra den helt elektriska Folkabussen här hemma. Båda bygger på Volkswagen-gruppens MEB-plattform för elektriska fordon där batterierna placeras i golvet för optimalt utnyttjande av utrymmet. Likt de första generationerna av Folkabussen sitter motorn bak och driver på bakhjulen i de tvåhjulsdrivna versionerna. Men på de nya ID.-versionerna så inskränker förstås inte den kompakta elmotorn på lastutrymmet. Fakta och detaljer kring ID. Buzz och ID. Buzz Cargo är ännu inte avslöjade, men en del av tekniken förväntas likna den vi till exempel hittar på Volkswagen ID. 4.

ID. Buzz är namnet på personbilsvarianten som förstås erbjuder generösa utrymmen för familjen. Med sidoskjutdörrar och flexibla säteskonfigurationer kommer den fungera utmärkt för familjer med en aktiv fritid och utrymmeskrävande hobbies.

ID. Buzz Cargo är namnet på skåpbilsversionen som kommer ha en lastkapacitet mellan Caddy Cargo och Transporter skåp. En förväntad storsäljare bland företag som ställer krav på lastförmåga, räckvidd och vill göra en grön omställning i sin verksamhet.

Hur fungerar förbokningen? För kunder som vill säkra upp en tidig beställning så går det bra att anmäla sitt intresse via en förbokning på Volkswagen Transportbilars hemsida. Förbokningen kräver ingen förbetalning och självklart kan man när som helst avbryta sin bokning. Så snart bilen blir beställningsbar kommer dessa kunder att bli kontaktade av sin återförsäljare och får då ta ställning till om man vill gå vidare med en beställning.

Konceptbilsversioner av ID. Buzz och ID. Buzz Cargo i miljö
Konceptbilsversion av ID. Buzz Cargo
Konceptbilsversion av ID. Buzz
Konceptbilsversioner av ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
Helt ny och helt elektrisk - ID. Buzz tar Folkabussen in i framtiden

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Nya Amarok gör sig redo14.1.2022 19:10:33 CET | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 14 januari 2022 – Nu närmar sig tidpunkten då Volkswagen Transportbilar kan visa upp helt nya Amarok för omvärlden. Till sommaren är det dags för världspremiär av denna historiskt omtyckta modell. Med tydlig och självsäker Volkswagen-design, både exteriört och interiört, siktar Amarok fortsatt in sig på premiumsegmentet av pickuper. Effektiva V6 TDI-motorer och en uppsjö av ny teknik säkerställer komfort, kraft och lastkapacitet, både på och utanför de asfalterade vägarna.

Nya Multivan från 423.900 kr - Idag startar försäljningen.29.9.2021 15:23:41 CEST | Pressmeddelande

Södertälje 29 september 2021 – Nu tar Volkswagen Transportbilar en av sina ikoniska modeller och bygger den från grunden som en en personbil och laddar den med alla de senaste tekniska innovationerna från Volkswagen-koncernen. Helt nya Multivan kommer som laddhybrid från början och har säljstart idag ute hos Sveriges återförsäljare. Med ett attraktivt pris och oslagbara praktiska funktioner tillför nya Multivan något ganska unikt på marknaden för landets alla barnfamiljer, företagare och äventyrare. En modern folkabuss för en ny generation.

Volkswagen Transportbilar, Argo AI och MOIA visar självkörande prototyp av ID. BUZZ8.9.2021 16:41:35 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 8 september 2021 – Klädd i svart-vitt kamouflage och med tak- och karossmonterade radar, kameror och sensorer, rullade en ID. BUZZ AD ljudlöst in under Volkswagen Groups New Auto Night vid bilmässan IAA i München. Elbilen är ett av de första testfordonen för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI och som är tänkt att börja användas i kommersiella verksamheter som MOIA från år 2025.