Nu kan ID. Buzz och ID. Buzz Cargo förbokas - världspremiär 2022.

Världspremiären närmar sig och intresset för den "elektriska Folkabussen" är högt. Därför erbjuder Volkswagen Transportbilar nu möjligheten att förboka ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Genom att förboka kommer man kunna bli en av de första som får möjlighet att beställa bilen när försäljningen förväntas starta under första halvåret 2022.

Under denna kamouflering döljer sig formerna på elektriska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo

I Volkswagen Transportbilars produktionsanläggningen i Hannover är förberedelserna igång sedan lång tid tillbaka. Under första halvåret 2022 kommer produktionen av ID. Buzz och ID. Buzz Cargo igång och till hösten 2022 kommer de första svenska familjerna och företagarna att kunna köra den helt elektriska Folkabussen här hemma. Båda bygger på Volkswagen-gruppens MEB-plattform för elektriska fordon där batterierna placeras i golvet för optimalt utnyttjande av utrymmet. Likt de första generationerna av Folkabussen sitter motorn bak och driver på bakhjulen i de tvåhjulsdrivna versionerna. Men på de nya ID.-versionerna så inskränker förstås inte den kompakta elmotorn på lastutrymmet. Fakta och detaljer kring ID. Buzz och ID. Buzz Cargo är ännu inte avslöjade, men en del av tekniken förväntas likna den vi till exempel hittar på Volkswagen ID. 4.

ID. Buzz är namnet på personbilsvarianten som förstås erbjuder generösa utrymmen för familjen. Med sidoskjutdörrar och flexibla säteskonfigurationer kommer den fungera utmärkt för familjer med en aktiv fritid och utrymmeskrävande hobbies.

ID. Buzz Cargo är namnet på skåpbilsversionen som kommer ha en lastkapacitet mellan Caddy Cargo och Transporter skåp. En förväntad storsäljare bland företag som ställer krav på lastförmåga, räckvidd och vill göra en grön omställning i sin verksamhet.

Hur fungerar förbokningen? För kunder som vill säkra upp en tidig beställning så går det bra att anmäla sitt intresse via en förbokning på Volkswagen Transportbilars hemsida. Förbokningen kräver ingen förbetalning och självklart kan man när som helst avbryta sin bokning. Så snart bilen blir beställningsbar kommer dessa kunder att bli kontaktade av sin återförsäljare och får då ta ställning till om man vill gå vidare med en beställning.

Konceptbilsversioner av ID. Buzz och ID. Buzz Cargo i miljö
Konceptbilsversion av ID. Buzz Cargo
Konceptbilsversion av ID. Buzz
Konceptbilsversioner av ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
Helt ny och helt elektrisk - ID. Buzz tar Folkabussen in i framtiden

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo9.3.2022 19:15:36 CET | Pressmeddelande

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.

Nedräkning för ID. Buzz. En pånyttfödd ikon.22.2.2022 17:28:07 CET | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 22 februari 2022 – Konceptbilen av ID. Buzz som visades på Detroit Motor Show i januari 2017 resulterade i kraftiga hejarop från hela världen. Den positiva responsen gjorde valet enkelt – ID. Buzz skulle bli verklighet. Efter fem intensiva år av utveckling är det nu dags att presentera denna pånyttfödda moderna och helt elektriska version av en ikon. Den 9 mars visas ID. Buzz och ID. Buzz Cargo upp för första gången i en livesänd världspremiär. Lansering i Europa väntas sedan ske i september.