Nu kan kor bli terapeuter – boka KoBT via initiativ från Arla

Kan kossor minska stress och ångest, och hjälpa människor att hitta lugnet? På utvalda Arlagårdar runt om i Sverige finns nu möjligheten att boka en KoBT-session, en aktivet som hjälper besökaren att komma till ro.

På utvalda gårdar runt om i Sverige lanseras nu KoBT (Ko-Besökstid), en aktivitet där man med sällskap av kor kan minska stress och ångest och istället finna lugn, glädje och välmående. Aktiviteten är en del av Arlas kampanj Lev i muet som uppmuntrar till att varva ner, känna lugn och välmående i en annars stressig och pressad vardag.

Forskning visar att mötet med kon gör människan gladare, lugnare och tryggare[1]. Under en terapisession får besökaren umgås med en Arlako och ges möjligheten att prata av sig och varva ner. De terapeutiska korna är bra på att lyssna och det är fritt fram att lufta sina bekymmer i en harmonisk miljö.

"Många som arbetar med kor kan vittna om deras trygga och lugnande inverkan. Eftersom ett nära möte med en ko bidrar till harmoni och välmående, kan det här vara ett bra sätt att hitta lugn och ro i en annars stressig vardag", säger Hanna Wennderdal, Brand Manager Mjök, Arla Sverige.

Såhär bokar du en KoBT-session
Via sajten Bokadirekt kan du boka en terapisession med en Arlako helt utan kostnad. Du kommer få möjlighet att tillbringa upp till tjugo minuter med en Arlako på ett antal utvalda gårdar runt om i Sverige. Det är viktigt att korna mår bra för att ge den harmoniska tillvaron som eftersträvas under en KoBT-session. Om korna vill ha lugn och ro kan besöket därför komma att bokas om, eller behöva kortas ned.

Lista på gårdar som deltar

[1] Håkansson, M. 2009. Djurens betydelse för människornas hälsa, SLU Skara

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla kommenterar att Konsumentombudsmannen (KO) tar ”netto noll klimatavtryck” till rättslig prövning11.11.2021 09:11:35 CET | Pressmeddelande

Näringslivet har ett stort ansvar för att Sverige ska nå uppsatta långsiktiga klimatmål och detta främst genom att kraftigt minska utsläppen i den egna värdekedjorna. Som mervärde till ekokonsumenterna klimatkompensera Arla i projekt som bevarar och skapar kolsänkor. Detta är något som i Parisavtalet betonas som viktiga åtgärder parallellt med kraftiga utsläppsminskningar. När företag som Arla gör stora miljö- och klimatåtaganden måste dessa också finansieras. Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden men delar inte KO:s bedömning att marknadsföringen är vilseledande.

FUTURE26: Arla lanserar ny strategi i en avgörande tid för mejeribranschen3.11.2021 08:00:06 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Arla sin nya femårsstrategi. Under denna period är Arla beredd att öka sina investeringar i hållbarhet, digitalisering, ny produktionsteknik och produktutveckling med mer än 40 procent till totalt minst 4 miljarder euro, samtidigt som man ökar utbetalningen av resultatet (efterlikviden) till Arlas ägare mjölkbönderna med minst 1 miljard euro för att stötta deras hållbarhetsresa.