Nu kan kor bli terapeuter – boka KoBT via initiativ från Arla

Kan kossor minska stress och ångest, och hjälpa människor att hitta lugnet? På utvalda Arlagårdar runt om i Sverige finns nu möjligheten att boka en KoBT-session, en aktivet som hjälper besökaren att komma till ro.

På utvalda gårdar runt om i Sverige lanseras nu KoBT (Ko-Besökstid), en aktivitet där man med sällskap av kor kan minska stress och ångest och istället finna lugn, glädje och välmående. Aktiviteten är en del av Arlas kampanj Lev i muet som uppmuntrar till att varva ner, känna lugn och välmående i en annars stressig och pressad vardag.

Forskning visar att mötet med kon gör människan gladare, lugnare och tryggare[1]. Under en terapisession får besökaren umgås med en Arlako och ges möjligheten att prata av sig och varva ner. De terapeutiska korna är bra på att lyssna och det är fritt fram att lufta sina bekymmer i en harmonisk miljö.

"Många som arbetar med kor kan vittna om deras trygga och lugnande inverkan. Eftersom ett nära möte med en ko bidrar till harmoni och välmående, kan det här vara ett bra sätt att hitta lugn och ro i en annars stressig vardag", säger Hanna Wennderdal, Brand Manager Mjök, Arla Sverige.

Såhär bokar du en KoBT-session
Via sajten Bokadirekt kan du boka en terapisession med en Arlako helt utan kostnad. Du kommer få möjlighet att tillbringa upp till tjugo minuter med en Arlako på ett antal utvalda gårdar runt om i Sverige. Det är viktigt att korna mår bra för att ge den harmoniska tillvaron som eftersträvas under en KoBT-session. Om korna vill ha lugn och ro kan besöket därför komma att bokas om, eller behöva kortas ned.

Lista på gårdar som deltar

[1] Håkansson, M. 2009. Djurens betydelse för människornas hälsa, SLU Skara

Arla – böndernas eget mejeri

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas tolv mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Semifinalisterna utvalda i tävlingen Arla Guldko 20239.1.2023 09:16:19 CET | Pressmeddelande

Nu har semifinalisterna utsetts i Arla Guldko 2023 i kategorierna Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola, Årets Frukostlyft samt Bästa Seniormatglädje. Syftet med tävlingen är att sätta ljus på vardagshjältar som lyckas skapa en verksamhet som genomsyras av matglädje. Nästa steg i tävlingen är jurygruppernas fortsatta arbete med att utse tre finalister i respektive kategori. Vinnarna koras slutligen vid den stora finalen den 8 maj 2023.