Nu kan mer av Yalla! återvinnas av alla

Nu byter Yalla! yoghurtbaserade drycker om till en ny avtagbar etikett som gör det möjligt för konsumenter att återvinna en större del av förpackningen än tidigare. Förbättringen innebär att det blir möjligt att materialåtervinna 300 ton plast per år* och tar Arla ett steg närmre målet att nå 100 procent återvinningsbara förpackningar.

Nu tar Arla ytterligare ett steg mot att nå 100 procent återvinningsbara förpackningar för de egna varumärkena år 2025. Den här gången är det Yalla! som får en ny och smart etikett som omsluter alla flaskor i det yoghurtbaserade dryckessortimentet. Den nya etiketten är enkel att dra av vilket gör det möjligt att materialåtervinna den resterande delen av flaskan.

”Med Yalla! vill vi göra det lätt för alla att källsortera. Den nya etiketten är smidig att dra av och gör det enkelt att återvinna den resterande flaskan. För konsumenter blir det på så vis enklare att göra gott efter att de druckit någonting gott”, säger Adam Öberg, varumärkesansvarig Yalla!, Arla Sverige.

Den nya etiketten och möjligheten att separera etiketten från flaskan bidrar till att 300 ton plast från flaskorna kan materialåtervinnas varje år*.

”Vi har som mål att alla våra egna varumärken ska ha återvinningsbara förpackningar till 2025. Den här förbättringen för Yalla! gör att vi är ett steg närmre att nå det målet”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.

Förändringen omfattar Yalla! drickyoghurt, drickkvarg och yoghurtsmoothie, både 350 ml flaska och 950 ml flaska. De nya Yalla! flaskorna finns i butik från och med vecka 19.

*Baserat på 2021 års försäljning.