Nu kan mer av Yalla! återvinnas av alla

Nu byter Yalla! yoghurtbaserade drycker om till en ny avtagbar etikett som gör det möjligt för konsumenter att återvinna en större del av förpackningen än tidigare. Förbättringen innebär att det blir möjligt att materialåtervinna 300 ton plast per år* och tar Arla ett steg närmre målet att nå 100 procent återvinningsbara förpackningar.

Nu tar Arla ytterligare ett steg mot att nå 100 procent återvinningsbara förpackningar för de egna varumärkena år 2025. Den här gången är det Yalla! som får en ny och smart etikett som omsluter alla flaskor i det yoghurtbaserade dryckessortimentet. Den nya etiketten är enkel att dra av vilket gör det möjligt att materialåtervinna den resterande delen av flaskan.

”Med Yalla! vill vi göra det lätt för alla att källsortera. Den nya etiketten är smidig att dra av och gör det enkelt att återvinna den resterande flaskan. För konsumenter blir det på så vis enklare att göra gott efter att de druckit någonting gott”, säger Adam Öberg, varumärkesansvarig Yalla!, Arla Sverige.

Den nya etiketten och möjligheten att separera etiketten från flaskan bidrar till att 300 ton plast från flaskorna kan materialåtervinnas varje år*.

”Vi har som mål att alla våra egna varumärken ska ha återvinningsbara förpackningar till 2025. Den här förbättringen för Yalla! gör att vi är ett steg närmre att nå det målet”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.

Förändringen omfattar Yalla! drickyoghurt, drickkvarg och yoghurtsmoothie, både 350 ml flaska och 950 ml flaska. De nya Yalla! flaskorna finns i butik från och med vecka 19.

*Baserat på 2021 års försäljning.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Energiministern på plats i Jönköping när Arla tar ännu ett steg mot fossilfrihet18.5.2022 14:31:58 CEST | Pressmeddelande

Under förmiddagen invigdes den nya flispannan som ger energi till Arlas mejeriproduktion i Jönköping. Med den nya bioenergianläggningen blir mejeriet nästintill fossilfritt. Flispannan är ett samarbete med Jönköping Energi som investerat i och säkerställer den dagliga produktionen. Arla tar på så vis ytterligare ett steg mot att sänka utsläppen och att fasa ut fossila energikällor.

Arla Familjefavoriter Humlan – en ekologisk ost som gör livet lättare för pollinerare28.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar Arla hårdosten Humlan; ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar som passar hela familjen. Utöver att vara en välsmakande hårdost gör Humlan det enkelt och mer tillgängligt för fler konsumenter att välja ett ekologiskt alternativ i matbutiken. I samband med lanseringen av osten vill Arla lyfta pollinerares betydelse för biologisk mångfald samt uppmuntra konsumenter att hjälpa pollinerare med enkla tips och inspiration. Humlan finns i de flesta butiker från vecka 19.