Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Organisationer investerar i miljöteknik – som till exempel luft- och vattenrening, gröna transportlösningar, energiproduktion – för att ha tekniken med lägst miljöpåverkan.

Standarden ISO 14034 har utvecklats för att möta behovet som inköpare har av att kunna lita på olika leverantörers påståenden om just sin miljötekniks prestanda. Särskilt viktigt är detta vid internationell export och import av miljöteknik. Det är vanligt att en teknik till exempel utvecklats för och fungerar mycket bra i en viss stad med en viss befolkningsmängd i ett visst klimatområde. Men då samma teknik ska exporteras till en annan del av världen, kanske till en stad av en annan storlek och i en annan klimatzon, då är det svårt att veta om prestandan kommer att påverkas.

– Jag ser tydliga användningsområden. Inköpare av miljöteknik kan kräva ISO 14034-verifiering för att försäkra sig om att leverantörens påståenden har en grund. Utvecklare, producenter och återförsäljare av miljöteknik kommer att följa dessa krav. Och självklart kommer olika provningslaboratorier behöva erbjuda de tester som behövs, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör på Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté SIS/TK 207 Miljöledning som representerat Sverige i det internationella arbetet.

– Exporterande företag bör vara förberedda på att både nationella och internationella kunder snart kommer att kräva att påståenden verifieras enligt ISO 14034. Att som miljöteknikleverantör tidigt verifiera sina produkter mot standarden visar att man är seriös och transparent avseende teknikens faktiska miljöprestanda, säger Raul Carlsson.

Här hittar du standarden fastställd som svensk standard SS-ISO 14034

Här kan du läsa om SIS kommitté för Miljöledning SIS/TK 207

Fakta

Det har tagit tre år att ta fram standarden Miljöledning – Verifiering av miljöteknik ISO 14034. Standarden ger krav, principer och vägledning om hur man ska verifiera att en tekniks prestanda överensstämmer med vad som påstås, och hänvisar därför också till standarderna ISO 17020 (Bedömning av överensstämmelse – Krav på verksamhet inom olika typer av kontrollorgan) och ISO 17025 (Allmänna kompetenskrav för provnings- och kalibreringslaboratorier).

Raul CarlssonForskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté SIS/TK 207 Miljöledning

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.

Begreppsstandard inom e-hälsa nu på svenska26.3.2018 09:01Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, var tillsammans med svenska experter drivande i det globala arbetet med att ta fram begreppsstandarden som beskriver hälso- och sjukvården som senast publicerades över hela världen år 2016. Nu publiceras standarden för allra första gången på svenska. Standarden omfattar ett heltäckande begreppssystem som ska stärka kvaliteten av informationsöverföring i vårdkedjan, skapa trygghet för patienten, ge ökad kunskap och underlag till forskning.