Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Organisationer investerar i miljöteknik – som till exempel luft- och vattenrening, gröna transportlösningar, energiproduktion – för att ha tekniken med lägst miljöpåverkan.

Standarden ISO 14034 har utvecklats för att möta behovet som inköpare har av att kunna lita på olika leverantörers påståenden om just sin miljötekniks prestanda. Särskilt viktigt är detta vid internationell export och import av miljöteknik. Det är vanligt att en teknik till exempel utvecklats för och fungerar mycket bra i en viss stad med en viss befolkningsmängd i ett visst klimatområde. Men då samma teknik ska exporteras till en annan del av världen, kanske till en stad av en annan storlek och i en annan klimatzon, då är det svårt att veta om prestandan kommer att påverkas.

– Jag ser tydliga användningsområden. Inköpare av miljöteknik kan kräva ISO 14034-verifiering för att försäkra sig om att leverantörens påståenden har en grund. Utvecklare, producenter och återförsäljare av miljöteknik kommer att följa dessa krav. Och självklart kommer olika provningslaboratorier behöva erbjuda de tester som behövs, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör på Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté SIS/TK 207 Miljöledning som representerat Sverige i det internationella arbetet.

– Exporterande företag bör vara förberedda på att både nationella och internationella kunder snart kommer att kräva att påståenden verifieras enligt ISO 14034. Att som miljöteknikleverantör tidigt verifiera sina produkter mot standarden visar att man är seriös och transparent avseende teknikens faktiska miljöprestanda, säger Raul Carlsson.

Här hittar du standarden fastställd som svensk standard SS-ISO 14034

Här kan du läsa om SIS kommitté för Miljöledning SIS/TK 207

Fakta

Det har tagit tre år att ta fram standarden Miljöledning – Verifiering av miljöteknik ISO 14034. Standarden ger krav, principer och vägledning om hur man ska verifiera att en tekniks prestanda överensstämmer med vad som påstås, och hänvisar därför också till standarderna ISO 17020 (Bedömning av överensstämmelse – Krav på verksamhet inom olika typer av kontrollorgan) och ISO 17025 (Allmänna kompetenskrav för provnings- och kalibreringslaboratorier).

Raul CarlssonForskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté SIS/TK 207 Miljöledning

Ny EU-anpassad standard för elcyklar18.12.2017 10:13Pressmeddelande

Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta. Genom att följa den nya harmoniserade standarden uppfyller leverantörer och utvecklare kraven. – Det är främst ur säkerhetssynpunkt som standarden behövs. T.ex. utsätts elcyklar för högre påkänningar på framgaffel, ram, styre och styrstam, och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus, säger Claes Alstermark, ordförande i SIS-kommittén som varit med och tagit fram standarden.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.