Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Organisationer investerar i miljöteknik – som till exempel luft- och vattenrening, gröna transportlösningar, energiproduktion – för att ha tekniken med lägst miljöpåverkan.

Standarden ISO 14034 har utvecklats för att möta behovet som inköpare har av att kunna lita på olika leverantörers påståenden om just sin miljötekniks prestanda. Särskilt viktigt är detta vid internationell export och import av miljöteknik. Det är vanligt att en teknik till exempel utvecklats för och fungerar mycket bra i en viss stad med en viss befolkningsmängd i ett visst klimatområde. Men då samma teknik ska exporteras till en annan del av världen, kanske till en stad av en annan storlek och i en annan klimatzon, då är det svårt att veta om prestandan kommer att påverkas.

– Jag ser tydliga användningsområden. Inköpare av miljöteknik kan kräva ISO 14034-verifiering för att försäkra sig om att leverantörens påståenden har en grund. Utvecklare, producenter och återförsäljare av miljöteknik kommer att följa dessa krav. Och självklart kommer olika provningslaboratorier behöva erbjuda de tester som behövs, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör på Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté SIS/TK 207 Miljöledning som representerat Sverige i det internationella arbetet.

– Exporterande företag bör vara förberedda på att både nationella och internationella kunder snart kommer att kräva att påståenden verifieras enligt ISO 14034. Att som miljöteknikleverantör tidigt verifiera sina produkter mot standarden visar att man är seriös och transparent avseende teknikens faktiska miljöprestanda, säger Raul Carlsson.

Här hittar du standarden fastställd som svensk standard SS-ISO 14034

Här kan du läsa om SIS kommitté för Miljöledning SIS/TK 207

Fakta

Det har tagit tre år att ta fram standarden Miljöledning – Verifiering av miljöteknik ISO 14034. Standarden ger krav, principer och vägledning om hur man ska verifiera att en tekniks prestanda överensstämmer med vad som påstås, och hänvisar därför också till standarderna ISO 17020 (Bedömning av överensstämmelse – Krav på verksamhet inom olika typer av kontrollorgan) och ISO 17025 (Allmänna kompetenskrav för provnings- och kalibreringslaboratorier).

Raul CarlssonForskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté SIS/TK 207 Miljöledning

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande