Nu kan patienterna själva boka tid till vårdcentralen

Ekeby Hälsocenter i Uppsala erbjuder nu sina patienter att själva boka tid via nätet. Tid går att boka till sjuksköterska, undersköterska, kurator, dietist, fysioterapeut och gynekolog. För önskemål om tid till läkare och psykolog bokas tid för bedömning hos sjuksköterska. Tiderna bokas via vårdtjänsten 1177.se.

Boka tid till Ekeby Hälsocenter. Foto: Johan Wahlgren

Som första vårdcentral i Region Uppsala inför nu Ekeby Hälsocenter tidbokning online till samtliga följande yrkesgrupper:

• Sjuksköterska
  • Kurator
  • Undersköterska (blodtryckskontroll)
  • Dietist
  • Fysioterapeut
  • Gynekolog

Bokning går att göra till både nybesök och återbesök.

Det är också möjligt att omboka och avboka tider.

- Ända sedan starten 2011 har vi önskat kunna erbjuda våra patienter bokning via webben. Vi är jätteglada för att Region Uppsala nu har gjort det möjligt så att vi kan ta det här steget mot fler e-hälsotjänster, säger Mats Brolin, grundare och vd på Ekeby Hälsocenter.

Bokningen sker via portalen 1177.se, där patienterna också kan läsa sina journaler, förnya recept och få information om sjukdomar och vårdgivare.

- Det här är ett viktigt steg för att förbättra tillgängligheten och förenkla för patienterna. Vi kommer nu successivt att införa fler e-tjänster för våra patienter, säger Helena Hovstadius, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

De patienter som önskar besök till läkare behöver först en bedömning av sjuksköterska. Bedömningen är nödvändig för att göra en prioritering och tillhandahålla tid efter vårdbehov. Många av de patienter som önskar tid till läkare har egentligen inte behov av just läkare, utan kan få rätt hjälp av till exempel sjuksköterska, fysioterapeut eller dietist.

De patienter som önskar tid hos psykolog får en bedömning av sjuksköterska eller kurator.

- Många av våra patienter har väntat på det här. De vill ha möjlighet att själva kunna boka tid hos oss utan att behöva ringa, säger Stina Sandberg, patientombudsman på Ekeby Hälsocenter.

Nästa steg i att digitalisera mottagningen på Ekeby Hälsocenter är införandet av ankomstterminal. Från den 21 november kommer patienter med bokade besök att själva kunna registrera sin ankomst och betala via en dator i entrén. Ekeby Hälsocenter blir en av de första vårdcentralerna i Uppsala med denna tjänst.

Ankomstterminalen kommer att korta köerna till receptionen så att värdinnorna får mer tid för att hjälpa och ge information till patienterna. Värdinnorna kommer att finnas till hands för de patienter som behöver stöd med ankomstregistrering och bokning av tider.

Boka tid till Ekeby Hälsocenter. Foto: Johan Wahlgren
Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter.

Ekeby Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral, gynekologi och psykoterapi.

Ekeby Hälsocenter erbjuder även hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Ekeby Hälsocenter ägs av Ekebygruppen Vård och Omsorg AB som även äger vårdcentralen Aros Hälsocenter och Ability Care som bedriver arbete med ungdomar med psykisk ohälsa.

Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av allmänläkare, gynekologer, psykiater, fysioterapeuter, barnmorskor, distriktssköterskor, sjuksköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, undersköterskor, biomedicinsk analytiker och hälsopedagog.

Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala. Efterfrågan från patienterna är stor och växande. Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län och har närmare 10.000 listade patienter. För att kunna ta emot alla som söker sig till oss med bibehållen hög patientsäkerhet och tillgänglighet, korta väntetider och god service har vi kontinuerligt ökat våra resurser i form av personal och lokaler.

Vi är drygt 60 medarbetare fördelat på cirka 45 heltider. Vi arbetar i ett Hälsoteam där alla kollegor är nyckelpersoner med sin unika erfarenhet och kompetens.

Aros Läkarmottagning blir Aros Hälsocenter med ny ägare29.8.2018 08:33Pressmeddelande

Två av Uppsalas större vårdcentraler - Ekeby Hälsocenter och Aros Läkarmottagning - blir systervårdcentraler genom att ägarna till Ekeby Hälsocenter förvärvar Aros Läkarmottagning. I samband med ägarbytet byter Aros Läkarmottagning namn till Aros Hälsocenter. Förändringarna innebär att de två vårdcentralerna utvecklar sitt samarbete och kommer tillsammans att kunna erbjuda god tillgänglighet och ett brett utbud av hälso- och sjukvårdstjänster av hög kvalité.