Nu kan patienterna själva boka tid till vårdcentralen

Ekeby Hälsocenter i Uppsala erbjuder nu sina patienter att själva boka tid via nätet. Tid går att boka till sjuksköterska, undersköterska, kurator, dietist, fysioterapeut och gynekolog. För önskemål om tid till läkare och psykolog bokas tid för bedömning hos sjuksköterska. Tiderna bokas via vårdtjänsten 1177.se.

Boka tid till Ekeby Hälsocenter. Foto: Johan Wahlgren

Som första vårdcentral i Region Uppsala inför nu Ekeby Hälsocenter tidbokning online till samtliga följande yrkesgrupper:

• Sjuksköterska
  • Kurator
  • Undersköterska (blodtryckskontroll)
  • Dietist
  • Fysioterapeut
  • Gynekolog

Bokning går att göra till både nybesök och återbesök.

Det är också möjligt att omboka och avboka tider.

- Ända sedan starten 2011 har vi önskat kunna erbjuda våra patienter bokning via webben. Vi är jätteglada för att Region Uppsala nu har gjort det möjligt så att vi kan ta det här steget mot fler e-hälsotjänster, säger Mats Brolin, grundare och vd på Ekeby Hälsocenter.

Bokningen sker via portalen 1177.se, där patienterna också kan läsa sina journaler, förnya recept och få information om sjukdomar och vårdgivare.

- Det här är ett viktigt steg för att förbättra tillgängligheten och förenkla för patienterna. Vi kommer nu successivt att införa fler e-tjänster för våra patienter, säger Helena Hovstadius, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

De patienter som önskar besök till läkare behöver först en bedömning av sjuksköterska. Bedömningen är nödvändig för att göra en prioritering och tillhandahålla tid efter vårdbehov. Många av de patienter som önskar tid till läkare har egentligen inte behov av just läkare, utan kan få rätt hjälp av till exempel sjuksköterska, fysioterapeut eller dietist.

De patienter som önskar tid hos psykolog får en bedömning av sjuksköterska eller kurator.

- Många av våra patienter har väntat på det här. De vill ha möjlighet att själva kunna boka tid hos oss utan att behöva ringa, säger Stina Sandberg, patientombudsman på Ekeby Hälsocenter.

Nästa steg i att digitalisera mottagningen på Ekeby Hälsocenter är införandet av ankomstterminal. Från den 21 november kommer patienter med bokade besök att själva kunna registrera sin ankomst och betala via en dator i entrén. Ekeby Hälsocenter blir en av de första vårdcentralerna i Uppsala med denna tjänst.

Ankomstterminalen kommer att korta köerna till receptionen så att värdinnorna får mer tid för att hjälpa och ge information till patienterna. Värdinnorna kommer att finnas till hands för de patienter som behöver stöd med ankomstregistrering och bokning av tider.

Boka tid till Ekeby Hälsocenter. Foto: Johan Wahlgren
Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter.

Ekeby bruk A33

Ekeby Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnavårdcentral, psykoterapi och gynekologi.

Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av allmänläkare, företagsläkare, gynekologer, psykiater, fysioterapeuter, sköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, labpersonal och hälsovetare. Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala. Efterfrågan från patienterna är stor och växande. Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län och har cirka 9.900 listade patienter. För att kunna ta emot alla som söker sig till oss med bibehållen hög patientsäkerhet och tillgänglighet, korta väntetider och god service har vi kontinuerligt ökat våra resurser i form av personal och lokaler.

Vi är drygt 60 medarbetare fördelat på cirka 45 heltider. Vi arbetar i ett icke hierarkiskt Hälsoteam där alla kollegor är nyckelpersoner med sin unika kompetens. Mats Brolin som är grundare och verkställande direktör är inte själv vårdutbildad, utan journalistutbildad och entreprenör.