Nu kan tyskarna dricka mjölk från Småland

Arlas mejeri i Jönköping börjar exportera svensk mjölk till Tyskland. Nu har första leveransen gått, något som är möjligt tack vare investeringar på närmare 100 miljoner kronor. Samtidigt positionerar mejeriet sig som en strategiskt viktig anläggning för det europeiska kooperativet.

Arla börjar exportera svensk mjölk från Jönköping till Tyskland. Den beräknade årsvolymen ligger på 5,5 miljoner kilo mjölk. Foto: Arla

– De senaste åren har vi gjort stora investeringar i mejeriet för att bli en strategiskt viktig anläggning inom Arla. Nu är vi ett av kooperativets största mejerier för mjölk med lång hållbarhet och har blivit godkända för internationell export. I torsdags började vi för första gången producera svensk mjölk för tyska kunder, säger Martin Drobena, Arlas mejerichef i Jönköping.

I oktober slutfördes projektet med att installera två nya steriltankar på mejeriet. Med de nya tankarna kan kapaciteten för mjölk i kategorin ESL, Extended Shelf Life/lång hållbarhet, öka med 50 procent till totalt 90 miljoner kilo. Syftet är att göra det möjligt att exportera ESL- och laktosfri mjölk till Tyskland, vilket mejeriet godkändes för redan i september.

De nya steriltankarna och exporten till Tyskland är en del av Arlas plan att göra mejeriet i Jönköping till en strategiskt viktig anläggning för kooperativet. Totalt har det investerats drygt 100 miljoner kronor under de senaste åren i bland annat de nya steriltankarna, emballagelager, en förpackningsmaskin, trågpackare och pallastare för ESL-produkter.

– Vi är framtidens mejeri. Varje dag tar vi hand om 500 000 kilo mjölk som kommer in från Arlagårdar i Småland. Av den näringsrika mjölken gör vi produkter som konsumeras lokalt, nationellt och nu även internationellt. Det är häftigt när man tänker på det, säger Martin Drobena.

Fakta om Jönköpings mejeri

• Antal medarbetare: 450
  • Mjölkinvägning: cirka 200 miljoner kilo per år
  • Mjölken till mejeriet kommer från 280 Arlagårdar i Småland
  • Mejeriet är ett av Europas modernaste färskvarumejerier
  • Mejeriet förser hela södra Sverige med mjölk, fil och grädde
  • Mejeriet är en strategiskt viktig anläggning för mjölk med lång hållbarhet (ESL)
  • Mejeriet är 100 procent fossilfritt med förnybar el och energi.

Arla – böndernas eget mejeri

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas tolv mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Semifinalisterna utvalda i tävlingen Arla Guldko 20239.1.2023 09:16:19 CET | Pressmeddelande

Nu har semifinalisterna utsetts i Arla Guldko 2023 i kategorierna Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola, Årets Frukostlyft samt Bästa Seniormatglädje. Syftet med tävlingen är att sätta ljus på vardagshjältar som lyckas skapa en verksamhet som genomsyras av matglädje. Nästa steg i tävlingen är jurygruppernas fortsatta arbete med att utse tre finalister i respektive kategori. Vinnarna koras slutligen vid den stora finalen den 8 maj 2023.

Kommentar: Så arbetar Arla för att samla in klimatdata och sänka utsläppen14.12.2022 08:07:34 CET | Nyheter

I dag rapporterar Sveriges Radio att Arla överdriver hur mycket våra klimatutsläpp på gårdarna har minskat sedan 2015. Vi beklagar att det inte funnits jämförbara data bakåt i tiden. Vi har de senaste åren utvecklat ambitiösa klimatberäkningar i hela kedjan. Det ger oss ett mycket bra verktyg framåt, men gör det tyvärr svårt att göra historiska jämförelser. Vi borde ha varit tydligare med det, men är stolta över allt det arbete som nu pågår för att både beräkna våra utsläpp och minska dem. Om vi hade inväntat perfekta uppgifter hade vi inte varit där vi är i dag med klimatarbetet.