Nu kommer USA’s snabbast växande vinvarumärke till Sverige - Dark Horse!

Den oväntande vinnaren – Dark Horse Zinfandel!

Dark Horse

Kalifornien levererar igen! Nu kommer USA’s snabbast växande vinvarumärke* till Sverige - Dark Horse.

Bakom Dark Horse finns vinmakaren Beth Liston, en infödd Central Coast-tjej som har jobbat i vinindustrin sedan hon fyllde 21 år. Filosofin med Dark Horse vinerna är att överleverera och överträffa konsumenternas förväntan i fråga om kvalitet, design och prisvärdhet. Beth Liston och kollegorna i Dark Horse teamet använder sig av en noga avvägd blandning av traditionell- och ny innovativ, teknisk vinmakeri. Något som vanligen endast används för premiumviner.

Druvorna har så klart en central roll i vinframställning och teamet väljer väldigt noga vilka vingårdar som får leverera till Dark Horse. Majoriteten av druvorna kommer från Lodi och Delta området i Kaliforniens inland, ca 1½ timme från San Francisco. För att uppnå den generösa stilen på vinerna tar man hjälp av vintekniker som sur lie och malolaktisk jäsning, för att få fram stor frukt- och smakkoncentration.

Vinet som lanseras 1 december är en klassisk Zinfandel med stor och frisk doft med mörka nypon och mogna körsbär. Druvblandningen är spännande med Zinfandel, Petite Sirah, Petit Verdot och även Dornfelder som liten twist. Druvorna jäste i koniska jästankar vilket ger generös frukt och mjuka tanniner. Vinet lagrades relativt svalt i ståltankar med en blandning av nya franska och amerikanska ekstavar under 6 månader.

Smaken är medelfyllig, generös och frisk med körsbärskärnor och mörka plommon. Vinet har en torr, smakrik och fruktig stil som avslutas med toner av nypon, peppar och varm kryddighet. Avslutas med en finstämd integrerad ekton.

Passar grillat nötkött, kryddiga korvar eller en härligt vitlöksdoftande fläskfilégryta med grädde. Hårdostar som Pecorino och vällagrad Västerbotten.

Produktfakta: Dark Horse Zinfandel

2015 Dark Horse Zinfandel | Ursprung: Modesto Kalifornien, USA | Producent: Dark Horse Wines| Druvor: 87% Zinfandel, 7% Petite Sirah, 4% Petit Verdot, 2 % Dornfelder, m.fl. | Alkoholhalt: 14,5% | Art.nr: 4645-01 | Pris: 89kr | Lanseras: 1 december 2017 i Fast sortiment

*IRI Reports time period: 52 weeks ending 07/24/2016 dollar sales

Dark Horse
Produktbild Dark Horse Zinfandel
Beth Liston

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.