Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.

Gin & Tonic är en omåttligt populär drink och intresset för den ikoniska drinken verkar knappast svalna. Men det kräver sin talang att göra en riktigt grym GT. Förra årets vinnare kammade hem titeln med sitt bidrag ”På myren”. En frisk fläkt från norrländska skogar med smak av hjortron och granskottssirap.

I finalen den 26 augusti görs det upp om vem som blandar Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017.  Platsen för finalen är Gamla Riksarkivet på Riddarholmen i Stockholm. En vacker och välbevarad institutionsbyggnad från slutet av 1800-­talet med en magisk innergård där själva finalen kommer utspela sig. Guldmedaljörerna vinner förutom den prestigefyllda titeln även varsin resa till New York.

Gin & Tonicen såg dagens ljus i början av 1800-talet, då soldaterna i brittiska Ostindiska Kompaniet plågades av malaria och som skydd mot sjukdomen gavs tonic med kinin i för att skydda mot sjukdomen. För att mildra kininets beska spädde de ut tonicen med gin – och världens mest klassiska drink var född.

Är det kanske du som mixar Sveriges bästa Gin & Tonic i år? Skicka då in ditt bidrag senast den 20 juni. Under finalen sätts dina färdigheter på prov där juryn bland annat bedömer teknik, smak och kreativitet. Juryn består i år av Pelle Tamleht, Dasha Girine, Gunilla Hultgren Karell, Mathin Lundgren och Hedda Spendrup.

”Förra året skruvades volymen upp rejält och vi i juryn fick uppleva riktigt innovativa och inte minst goda GT:s. Det var verkligen imponerande vilken kreativitet och kunskap som fanns där ute. Så i år är vi extra spända på ansökningarna som kommer in”, säger Pelle Tamleht, tf chefredaktör på Nöjesguiden.

Finalen på Gamla Riksarkivet den 26 augusti kl. 14:00 är öppen för alla att komma och titta på. Alla bartenders finaldrinkar kommer serveras i baren. Det kommer även utlysas en publiktävling där alla gäster får gissa på vilken bartender-GT som vinner. Rätt svar och bäst motivering vinner en resa till Berlin. För mer information om tävlingen, OSA samt tävlingsregler – besök Facebookeventet Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017: https://www.facebook.com/events/1852123348372224/

Så här söker du till Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017:

-        Alla får söka (över 20 år).

-        Skicka ett recept (och helst en bild) på din Gin & Tonic.

-        Receptet måste minst inkludera gin, valfri tonic, garnityr, is och ett glas.

-        Skicka med en beskrivning av din Gin & Tonic, hur du gör den och vad som gör den så speciell.

-        Skicka med information om dig själv; förnamn, efternamn, ålder, bostadsort, var du arbetar och dina kontaktuppgifter.

Så här går tävlingen till:

-        Vem som helst (över 20 år) är välkommen att skicka in en ansökan. En initierad jury väljer ut tio finalister, fem bartenders och fem amatörer.

-        Senast 20 juni 2017 behöver vi ha ditt bidrag. Skicka det till sverigesbastagt@nojesguiden.se

-        Under finalen får finalisterna blanda sin bästa Gin & Tonic. Fem bartenders gör upp sinsemellan och tävlar med Schweppes Premium Tonic (valfri smak). Fem amatörer gör upp sinsemellan och blandar med Schweppes Tonic.

-        Finalisterna får i god tid innan finalen hemskickat Schweppes Tonic och Schweppes Premium Tonic (i tre smaker!) – så de kan öva på att blanda sina finaldrinkar.

-        Juryn poängsätter drinkarna: Den bartender respektive amatör med högst totala poäng vinner varsin resa till New York.

För mer information och produktprover, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com , 073 - 553 72 82

Anna-Stina Hallberg, marknadschef alkoholfritt, Spendrups
anna-stina.hallberg@spendrups.se , 070-202 92 17

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se , 070-283 02 75

På myren – förra årets vinnare

Ingredienser:
Schweppes Indian Tonic
5 cl gin
1cl hjortronlikör
1 tsk granskottssirap
Grankvist
Hjortron
Isbitar

Gör så här:
Fyll ett kupglas på fot med is. Rör om isen med en sked för att kyla glaset. Blanda gin, hjortronlikör och granskottssirap i ett blandglas. Rör om med sked tillsammans med ett par isbitar. Häll av eventuellt smältvatten från isen i drinkglaset och fyll på med is så att det är helt fullt. Häll över drinkblandningen från blandglaset till drinkglaset. Fyll upp med tre gånger så mycket Schweppes Indian Tonic som gin. Garnera med en grankvist och några hjortron. Granskottssirap är enkelt att göra själv, men går även att hitta i välsorterade livsmedelsbutiker.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Vinnarna av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017 är bartendern Mano och fysikern Martin28.8.2017 16:00Pressmeddelande

I lördags avgjordes tredje upplagan av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Efter finalen, där fem professionella bartenders och fem entusiastiska amatörer gjorde upp i två separata tävlingar, står det nu klart att bartendern Mano Roshdis GT ”Golden Pearl” och fysikern Martin Johanssons GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” är Sveriges bästa Gin & Tonics.