Nu körs Arlas Gotlandsmjölk ut till butik med hjälp av kogödsel

Arla fortsätter sin satsning på hållbarhet och rullar ut en ny biogaslastbil på Visbys gator. Den nya lastbilen tankas på biogas som bland annat kommer från kogödsel från Arlagårdar på Gotland. På så vis sluts kretsloppet och klimatavtrycket från korna minskar, samtidigt bidrar den nya biogaslastbilen till att gotländska fordon drivs på lokalt producerat drivmedel.

Arlas nya biogaslastbil levererar Gotlandsmjölk till butiker i Visby.

2018 var Arla först i Sverige med att ställa om alla egna tunga transporter till 100 procent fossilfritt biodrivmedel. För att fortsätta driva på omställningen till hållbara transporter började Arla 2019 att satsa på biogas och har sedan dess rullat ut fjorton biogaslastbilar och nu kommer ytterligare en som stationeras på Gotland.

- Under de senaste tio åren har vi tagit stora steg framåt i vårt hållbarhetsarbete, inte minst när det gäller våra transporter. I april rullade vi ut en ny ellastbil som ska bidra till tystare och tryggare leveranser i Stockholms innerstad, och nu kommer en biogaslastbil till Gotland som drivs av biogas som bland annat producerats av kogödsel från Arlagårdar, säger Malin Leander, logistikdirektör Arla Sverige.

Många Arlabönder på Gotland levererar kogödsel för biogasproduktion. Genom att producera biogas av kogödsel sluter Arla kretsloppet och minskar klimatavtrycket från gårdarna. Tidigare har Arlas beräkningar visat att potentialen av produktion av biogas från kogödsel från Arlagårdar i hela Sverige motsvarar ungefär 54 miljoner liter diesel.

- På Gotland är det många Arlagårdar som levererar gödsel till biogasproduktion. Genom att det produceras biogas från kogödsel sänks klimatavtrycket från gårdarna. Dessutom får de tillbaka ett luktfritt biogödsel till åkrarna. Det finns en otrolig potential att knyta ihop kretsloppet och minska klimatpåverkan från såväl gårdarna som från samhället i stort, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef Arla Sverige.

I början av året godkände Science Based Target initiative Arlas klimatmål om att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader. Genom att omvandla kogödsel till biogas är det möjligt att sänka klimatavtrycket på gården, samtidigt som Arla bidrar till omställningen mot ett fossilfritt samhälle. Senast 2030 ska 100 procent av Arlas egna transporter vara fossilfria i alla länder.

Arla på plats i Almedalen för att prata biogas

Tisdagen den 5 juli är Arla på plats med den nya biogaslastbilen i Almedalen för att prata om hållbara transporter, hur Gotland leder vägen inom biogas, hur kretsloppet sluts genom att kobajs från Arlaböndernas kossor går till biogas och att restprodukterna sedan går tillbaka till Arlabönderna som använder det som gödsel.

Arlas nya biogaslastbil levererar Gotlandsmjölk till butiker i Visby.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla tolv mejerier i Sverige som drivs till 100 procent på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.