Nu krävs politiskt stöd så äldre tonåringar får träna i vissa former

Riksidrottsförbundet understryker vikten av att ge möjligheter till aktiviteter för äldre tonåringar. Förslagen innehåller inte lösning för vissa idrotter som fortsatt hindras att genomföra tävlingar i skog, på väg och på vatten, naturis eller snö. Det skriver Riksidrottsförbundet i det remissvar gällande förslag till nya föreskrifter och allmänna råd från den 14 december som idag skickats in till Folkhälsomyndigheten.

-Det allra viktigaste är att så snabbt som möjligt hitta anpassade träningsmöjligheter utomhus för äldre tonåringar. Oroande signaler från medlemsförbund och föreningar har varit många och det är mycket bra att de lösningar vi diskuterat med Folkhälsomyndigheten finns med som förslag och som vi också vill blir verklighet. Vi har en enig idrottsrörelse bakom detta förslag, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Undantagen som föreslås av Folkhälsomyndigheten är mycket positiva i stort, vilket Riksidrottsförbundet också skriver i sitt remissvar. Samtidigt påminns Folkhälsomyndigheten om att tävlingar i vissa idrotter trots detta förslag inte är möjliga att genomföra utifrån den så kallade förbudsförordningen som i praktiken helt hindrar tävlingar i skog, på väg och på vatten, naturis eller snö från att kunna arrangeras.

-Det är angeläget att hitta en lösning så att tävlingar även i dessa idrotter kan genomföras, såklart på ett ansvarsfullt sätt. De genomförs över stora områden och kan anpassas över tid så det inte blir trängsel, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet påpekar också vikten av lättnader så fort det är möjligt, för att möjliggöra aktiviteter som bidrar till folkhälsa. Det handlar om träning för vuxna men även tävling och match, om än vid enstaka tillfällen. Tävlingsmomentet är en viktig del för att vilja vara kvar inom idrotten och fortsätta träna.

-Vi har förståelse för behovet av de begränsande föreskrifter och allmänna råd som föreslås nu. Men det är mycket ingripande inskränkningar som inte bör gälla längre än absolut nödvändigt. Vi måste kunna balansera kortsiktiga behov med långsiktiga risker för folkhälsa, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundets remissvar bifogas som bilaga

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.