Nu laddar svensktruppen om inför XCO-EM i Lugano

Landslaget har samlat krafterna i Italien under några dagar och laddat om efter det extremt tuffa motståndet som de leriga VM-banorna i österrikiska Leogang bjöd på gångna helgen. Förbundskapten Fredrik Kessiakoffs förhoppning är att Monte Tamaro ska passa de svenska åkarna bättre.
Några har tillkommit i truppen efter XCO-VM, andra åkt hem. På bild, David Risberg, Vilgot Lindh, Hugo Eliasson, Oscar Lind, Viggo Karlsson, Viktor Lingquist och Erik Zälle.

– Alla mår bra, men är på tårna inför att det brakar loss i Schweiz. Banorna ska dock vara mer av svensk karaktär den här gången, säger Fredrik Kessiakoff.

I morgon, onsdag samlas den svenska landslagstruppen i Lugano vid bergskedjan Monte Tamaro, Schweiz där Mountainbike-EM (XCO och XCE) avgörs 16-18 oktober.

Det är i princip samma trupp som deltar på XCO-EM som det var under VM. Jenny Rissveds har dock valt att avsluta säsongen i förtid efter lördagens VM-lopp i Leogang, då hon bröt tävlingen. Det har även tillkommit en junior i form av Erik Zälle som visade god form vid SM.  Samuel Örnborg (Varbergs MBC) skulle också ha kört juniorklassen men har en konstaterad fraktur i båtbenet efter XCO-SM i Göteborg.

European MTB championship 2020 inleds med XCE-EM (sprint) på fredagen. Sveriges sprintstjärna Ella Holmegård är tillbaka efter en skada som inneburit att hon haft totalt träningsförbud under en längre period. Ella har tre raka SM-guld i sprint och kom tvåa i den totala världscupen 2019. På herrsidan (XCE) ansluter Joel Burman, som tog brons vid XCE-VM 2019. Även Anton Olstam kör XCE-EM under fredagen.

Det är en ovanligt stor svensk trupp som medverkar vid årets EM-tävlingar. Fredrik Kessiakoff säger att det beror på omständigheterna med corona. Normala år får fler chansen att delta på mindre tävlingar, men då säsongen i princip varit stängd har man valt att låta fler få chansen.

– Det är betydligt färre som får chansen att delta i internationella mästerskap ett normalt år. Därför är det viktigt att låta fler få chansen nu.

EM-truppen Monte Tamaro, Schweiz den 16-18 oktober

Lördag 17 oktober 10.00-11.30

XCO-EM herr junior

Söndag 18 oktober 10.00-11.30

Ella Holmegård har tre raka SM-guld i sprint och kom tvåa i den totala världscupen 2019. På fredag kör hon XCE-EM (sprint) i Monte Tamaro.