Nu lanserar anrika Tahbilk sitt första ekologiska vin - Tahbilk Organic Shiraz 2020

Tahbilk är en av Australiens äldsta vinhus, men fortsätter ständigt att förbättra sitt arbete. Nu släpper de äntligen sitt allra första ekologiska vin: Tahbilk Organic Shiraz 2020. Den 25 mars släpps 2 400 flaskor i Systembolagets tillfälliga sortiment. Artikelnummer är 94388 och priset 149 kr per butelj.

Den anrika producenten Tahbilk är en av Australiens äldsta vinproducenter, men mer aktuella än någonsin. Deras viner återkommer ständigt i Systembolagets småpartisläpp. Populariteten är knappast något att förundras över. Utöver kultförklarad producent utmärker sig vinerna medsvårslagen prisvärdhet, inte minst när det kommer till lagringsduglig kvalitet. Nu kommer deras första ekologiska vin: TahbilkOrganic Shiraz 2020.

Ekologiskt vin innebär att vinodlingen bedrivs utan konstgödsel och syntetiska bekämpningsmedel. Syskonen Purbrick, som driver familjeegendomen Tahbilk idag, har länge närt en dröm om ekologiskt odlade viner. Druvorna till Tahbilk Orgnic Shiraz 2020 kommer från Pogue Vineyard, som ligger nära Toolamba i centrala Victoria. Vingården omfattar cirka 65 hektar och har varit i Tahbilks ägo sedan 30 år tillbaka. Druvsorterna är som odlas är sauvignon blanc, chardonnay, shiraz, cabernet sauvignon, merlot och sangiovese. Beslutet att konvertera till ekologisk vinodling togs år 2015 och årgång 2020 är den första som är ekologiskt certifierad. Sedan år 2014 är vingården även ansluten till Toitu, världens första Carbon Zero-program. Sedan dess har en rad projekt genomförts för att förbättra närmiljön och minska klimatpåverkan, bland annat gällande vattentillgång, avfall och energi.

• Det känns stort att äntligen kunna lansera Tahbilks första ekologiska vin. Tahbilk är en fantastiskt uppskattad producent och efterfrågan på ekologiska viner ökar bland medvetna konsumenter. Vingården Pogue köptes en gång för att kunna förverkliga en dröm om just ekologiskt odlat vin. Syskonen Purbrick jobbar verkligen med att förvalta familjeegendomens kvalitetsarbete och med sitt hållbarhetsfokus tar de det även till en ny nivå. Tahbilk Organic Shiraz 2020 bjuder på den där särskilda fräschören som är utmärkande för Tahbilks viner, säger Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits.

Tahbilk Organic Shiraz 2020

Tahbilk Organic Shiraz 2020 är gjort på 100 procent shirazdruvor som skördades för hand. De pressades sedan försiktigt och jäste i temperaturkontrollerad tank. Vinet lagrades under sex månader på fat, där hälften fick ligga ett år gamla franska ekfat om 225 liter och resterande hälft på 1000 liter stora fat. Vinet klarades med veganskt ärtprotein.

Vinet har en uppfriskande och mörkbärig doft av blåbär, plommon, färska örter, lakrits och sötkryddiga inslag från faten.

Smaken är pigg och välbalanserad med toner av röda och mörka bär, frisk syra och mjukt inlindade tanniner. Friskt och lite kryddigt avslut.

Passar allra bäst till lättare rätter på nöt eller lamm, vällagad kyckling, långkok eller charkbricka.

Tahbilk Winery

Vinhuset Tahbilk ligger vid Nagambie Lakes i Central Victoria. Vineriet grundades redan på 1860-talet, vilket gör dem till ett av de äldsta vinhusen i Australien som fortfarande är i drift. Tahbilk må vara ett gammalt vineri, men de kombinerar sin långa historia med moderna och innovativa metoder. Ägaren och vinmakaren AlisterPurbrick arbetar exempelvis uteslutande med skruvkork. Med sin senaste nyhet fortsätter Tahbilk att positionera sig som en producent i framkant.

Tahbilk Organic Shiraz 2020

Art.nr: 94388 | Pris 149 kr | Alk.halt: 14 % vol. | Volym: 750 ml