Samhällsbyggnadsnämnden har beslutat att införa en tillfällig enkelbiljett som gäller på regionbussar och kan köpas med reskassa ombord på bussen.

Nu lanserar Länstrafiken en tillfällig enkelbiljett för resor med regiontrafiken. Bilden visar ett Resekort med en regionbuss i bakgrunden.

Konsekvenserna av coronapandemin och Arbetsmiljöverkets beslut att framdörrarna i alla bussar i länet ska vara stängda har lett till att Länstrafikens resenärer inte längre kan validera eller köpa sina biljetter hos föraren. Genom att sätta in extra biljettmaskiner i bussarna på platser som resenärerna kommer åt kan de numera validera sina periodbiljetter samt köpa biljetter med reskassa ombord på regionbussarna.

- Vi håller just nu på att sätta in biljettmaskiner i våra regionbussar. Alla bussar kommer inte vara utrustade med biljettmaskiner från start men vi jobbar så snabbt vi kan för att få alla bussar färdiga, säger Fredrik Eliasson, Kollektivtrafikschef på Länstrafiken.

Den nya enkelbiljetten som har tagits fram är en tillfällig biljett och kommer säljas från idag den 20 augusti i de bussar där de nya biljettmaskinerna finns. Den kommer finnas kvar i biljettsortimentet fram till den 31 december 2020.Biljetten köps enkelt av resenären själv i biljettmaskinen genom en knapptryckning. Biljetten kan komma att tas bort tidigare om behovet för den inte längre skulle finnas. Syftet med biljetten är att fler resenärer som använder sig av Resekort kommer att kunna resa med reskassa.

Det är viktigt att resenärer som reser med Länstrafiken betalar för sin resa. Annars blir konsekvensen att utbudet av linjer och avgångar som finns idag kan försvinna. Det är också viktigt att resenärer reser med en giltig biljett annars kan de riskera att få en tilläggsavgift.

Fakta om biljetten

Typ av biljett: Enkel som endast kan köpas ombord på regionbussar via självbetjäning med reskassa. Biljetten gäller fram till 31/12 2020, kan dock tas bort tidigare om behovet saknas.

Geografisk giltighet: I länet

Tidsgiltighet: 90 minuter

Pris: 42 kr vuxen, 21 kr skolungdom, 84 kr familj

Betalsätt: Köps med reskassa

Försäljningsställen: Ombord på regionbussar via självbetjäning med reskassa. Kan användas i perrongvalidatorer vid resa med tåg (men kan inte köpas där).