Bolagsverket

Nu lanseras Mina ombud – tjänsten för digitala fullmakter

Dela
I dag lanserar Bolagsverket Mina ombud. En tjänst för digitala fullmakter som ska förenkla vardagen för människor i hela Sverige. – Nu hoppas vi att många kommuner, regioner och myndigheter vill vara med på resan, säger Michelle Ludovici, verksamhetsutvecklare på Bolagsverket.

Tjänsten Mina ombud gör det möjligt för en person att företräda någon annan i en digital tjänst med hjälp av en digital fullmakt. Företagare kommer alltså kunna dela ut digitala fullmakter som gäller hos de myndigheter, regioner och kommuner som har anslutit sig till tjänsten.

– Nu är vi på gång och Karlskrona kommun blir först ut i landet att ansluta sig skarpt vilket är jätteroligt. Nu hoppas vi att fler inom offentlig sektor vill haka på, säger Michelle Ludovici, verksamhetsutvecklare på maskin till maskintjänster på Bolagsverket.

– Vi är framåt när det gäller sådana här projekt och har jobbat länge tillsammans med Bolagsverket. Vi arbetar strukturerat med utveckling, innovation och digitalisering och att nu kunna koppla digitala fullmakter mot våra e-tjänster kommer att höja kvaliteten ytterligare för våra medborgare, säger Mats Hellman, verksamhetsutvecklare på Karlskrona kommuns digitaliseringsenhet.

En värdefull tjänst

Alla inom offentlig sektor har nu möjlighet att ansluta sig till den nationella ombudstjänsten som ska förenkla vardagen för människor i hela Sverige. De digitala fullmakterna kommer att kunna användas i hela samhället, bland annat inom vård och omsorg, utbildningssektorn och för företag och privatpersoner.

– Med Mina ombud behöver man inga manuella kontroller av fullmakter vilket gör att man slipper mänskliga misstag och kan spara både tid och pengar, säger Michelle Ludovici.

Det kan exempelvis handla om en revisor som vill deklarera företagsuppgifter hos Skatteverket åt sina företagskunder eller ett ombud som vill ansöka om serveringstillstånd åt en restaurang i en kommun. Behovet kan också vara ännu större hos privatpersoner, där man kanske vill hjälpa en närstående med att ansöka om bidrag eller hjälpa en granne med att ansöka om ett tillstånd.

– Allt kan skötas oavsett var man befinner sig, man slipper ledtider och det är en säkrare process än med pappersfullmakter, säger Michelle Ludovici.

”Kommer göra det enklare för många människor”

Det är den växande digitaliseringen som gjort att fler personer behöver ta hjälp av någon annan i en digital tjänst. Därför har Bolagsverket utvecklat den här tjänsten för att fortsätta jobba mot målet om en nationell gemensam infrastruktur, där Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har hjälpt till med stöd och rådgivning i viktiga frågor.

– Det har verkligen varit ett lösningsfokuserat samarbete. Att vi tillsammans med DIGG, Skatteverket och Karlskrona kommun nu gjort Mina ombud till verklighet kommer att göra det enklare för så många människor, säger Michelle Ludovici.

Mer information om Mina ombud hittar du här.

Nyckelord

Kontakter

Mats HellmanVerksamhetsutvecklareKarlskrona kommun

Tel:0455-32 19 03

Bilder

Länkar

Om

Bolagsverket
Bolagsverket

851 81 Sundsvall

0771-670 670https://bolagsverket.se/

Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.

Pressbilder

Följ Bolagsverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye