Nu lanseras ”Skansen Vintage” - Skansen säljer textilier ur museets rekvisitasamling

Skansens Klädkammare har tillverkat och köpt kläder och inredningstextilier som använts som rekvisita i museets arbete sedan 1893. Utvalda föremål ur rekvisitasamlingen börjar nu säljas i Skansenbutiken under märkningen Skansen Vintage.

Skansen Vintage. Foto: Beate Berntsen

- Vi är så glada över att kunna sälja textilier från Skansens Klädkammare. Att ge våra gäster en chans att få med sig en bit av historien hem, samtidigt som vi ytterligare stärker vårt utbud av hållbara produkter. Vi fyller på i butiken efter hand, så regelbundna besök lönar sig, säger Anna Bodén, chef för Skansens Försäljningsenhet.

Första släppet av Skansen Vintage innehåller underkjolar, handbroderade dukar, bonader och kuddfodral. Varje föremål är unikt och finns i ett exemplar där skick och kvalitet varierar.

På Skansens Klädkammare finns en av nordens största textila samlingar. Här tillverkas, underhålls och förvaras alla textilier som används i museets verksamhet. Här förvaras även textila föremål som använts som rekvisita men inte längre behövs i verksamheten. Det är dessa rekvisitaoriginal som nu säljs i Skansenbutiken.

- Att sälja rekvisita i Skansenbutiken är nytt för oss och något vi testar för att förhoppningsvis kunna utveckla vidare i framtiden. Det finns en efterfrågan på föremålen, och att de får nya ägare och nytt liv genom Skansen Vintage känns jättebra, säger Åsa Magnusson, chef på Skansens kulturhistoriska avdelning.

Föremålen i Skansen Vintage kommer endast finnas att köpa i Skansenbutiken på Djurgårdsslätten 49, Stockholm. Försäljningsstart 26 juni 2020.

Fler pressbilder: https://share.mediaflowpro.com/?NQBB4NNH17