Nu lanseras ”Skansen Vintage” - Skansen säljer textilier ur museets rekvisitasamling

Skansens Klädkammare har tillverkat och köpt kläder och inredningstextilier som använts som rekvisita i museets arbete sedan 1893. Utvalda föremål ur rekvisitasamlingen börjar nu säljas i Skansenbutiken under märkningen Skansen Vintage.

Skansen Vintage. Foto: Beate Berntsen

- Vi är så glada över att kunna sälja textilier från Skansens Klädkammare. Att ge våra gäster en chans att få med sig en bit av historien hem, samtidigt som vi ytterligare stärker vårt utbud av hållbara produkter. Vi fyller på i butiken efter hand, så regelbundna besök lönar sig, säger Anna Bodén, chef för Skansens Försäljningsenhet.

Första släppet av Skansen Vintage innehåller underkjolar, handbroderade dukar, bonader och kuddfodral. Varje föremål är unikt och finns i ett exemplar där skick och kvalitet varierar.

På Skansens Klädkammare finns en av nordens största textila samlingar. Här tillverkas, underhålls och förvaras alla textilier som används i museets verksamhet. Här förvaras även textila föremål som använts som rekvisita men inte längre behövs i verksamheten. Det är dessa rekvisitaoriginal som nu säljs i Skansenbutiken.

- Att sälja rekvisita i Skansenbutiken är nytt för oss och något vi testar för att förhoppningsvis kunna utveckla vidare i framtiden. Det finns en efterfrågan på föremålen, och att de får nya ägare och nytt liv genom Skansen Vintage känns jättebra, säger Åsa Magnusson, chef på Skansens kulturhistoriska avdelning.

Föremålen i Skansen Vintage kommer endast finnas att köpa i Skansenbutiken på Djurgårdsslätten 49, Stockholm. Försäljningsstart 26 juni 2020.

Fler pressbilder: https://share.mediaflowpro.com/?NQBB4NNH17

Skansen Vintage. Foto: Beate Berntsen

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s