Nu lanseras ”Skansen Vintage” - Skansen säljer textilier ur museets rekvisitasamling

Skansens Klädkammare har tillverkat och köpt kläder och inredningstextilier som använts som rekvisita i museets arbete sedan 1893. Utvalda föremål ur rekvisitasamlingen börjar nu säljas i Skansenbutiken under märkningen Skansen Vintage.

Skansen Vintage. Foto: Beate Berntsen

- Vi är så glada över att kunna sälja textilier från Skansens Klädkammare. Att ge våra gäster en chans att få med sig en bit av historien hem, samtidigt som vi ytterligare stärker vårt utbud av hållbara produkter. Vi fyller på i butiken efter hand, så regelbundna besök lönar sig, säger Anna Bodén, chef för Skansens Försäljningsenhet.

Första släppet av Skansen Vintage innehåller underkjolar, handbroderade dukar, bonader och kuddfodral. Varje föremål är unikt och finns i ett exemplar där skick och kvalitet varierar.

På Skansens Klädkammare finns en av nordens största textila samlingar. Här tillverkas, underhålls och förvaras alla textilier som används i museets verksamhet. Här förvaras även textila föremål som använts som rekvisita men inte längre behövs i verksamheten. Det är dessa rekvisitaoriginal som nu säljs i Skansenbutiken.

- Att sälja rekvisita i Skansenbutiken är nytt för oss och något vi testar för att förhoppningsvis kunna utveckla vidare i framtiden. Det finns en efterfrågan på föremålen, och att de får nya ägare och nytt liv genom Skansen Vintage känns jättebra, säger Åsa Magnusson, chef på Skansens kulturhistoriska avdelning.

Föremålen i Skansen Vintage kommer endast finnas att köpa i Skansenbutiken på Djurgårdsslätten 49, Stockholm. Försäljningsstart 26 juni 2020.

Fler pressbilder: https://share.mediaflowpro.com/?NQBB4NNH17

Skansen Vintage. Foto: Beate Berntsen

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.

Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet25.8.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.