Nu lanseras storsatsning på utbildning av seniorledare

Nu i februari lanseras en digital ledarutbildning för att lyfta fram välutbildade ledare som kan hjälpa den äldre befolkningen att träna och motionera efter sina förutsättningar. Målet är att utbilda minst 300 ledare i år och att få igång träningsgrupper med aktiva seniorer runtom i landet.

Det är mer angeläget än någonsin att ge Sveriges äldre befolkning möjlighet till bra träning och motion som bidrar till glädje och gemenskap. Då ställs det höga krav på de ledare som engagerar sig och ska leda aktiviteterna. För att kunna erbjuda välutbildade ledare lanserar därför projektet Aktiv Senior en digital utbildning för blivande seniorledare. Den 24 februari öppnas utbildningsplattformen och målet är att utbilda minst 300 ledare under året.

Aktiv Senior är ett samverkansprojekt mellan Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, pensionärsorganisationen PRO och Riksidrottsförbundets utbildningsenhet SISU Idrottsutbildarna. Projektet finansieras av Postkodsstiftelsen.

-       Det här är en utbildning som verkligen saknats, konstaterar Eva Bjernudd som är generalsekreterare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet. Vi har alltid haft många seniorer som tränat med Korpen, men vi har aldrig kunnat erbjuda en så här pass heltäckande utbildning.

Den digitala utbildningen har fokus på den fysiska, psykiska och sociala hälsan. Föreläsningarna i utbildningen presenteras som film eller podd. Som föreläsare får de blivande seniorledarna bland annat möta Carl Johan Sundberg, Jessica Norrbom, forskare på Karolinska Institutet och folkhälsopsykiatriker Jill Taube.

-       Vi har under de senaste åren lyft in flera aktiviteter som är anpassade för de äldre, berättar Eva Bjernudd. Pickleball och gå-fotboll är exempel på aktiviteter som växer inom Korpen, men jag tror att det kommer att skapas ännu fler motionsformer och därför värderar vi samarbetet med PRO högt för deras kunskaper om målgruppen.

Aktiv senior är en naturlig fortsättning på det samarbete som redan är etablerat mellan organisationerna, bland annat runt gemensamma träningsprogram. Nu ligger fokus på att inspirera ledarna och höja deras kompetens.

-       Efter ett omtumlande år med färre sociala kontakter längtar många av våra medlemmar efter att få träffas och göra saker tillsammans, säger Christina Tallberg, ordförande för Pensionärernas Riksorganisation. Aktiv Senior ger PRO-föreningarna en möjlighet till nystart genom att stärka och engagera sina nuvarande aktivitetsledare, men även locka nya eldsjälar till friskvårdsverksamheten.

Eva Bjernudd, generalsekreterare Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, 08–699 64 10
Ola Nilsson, sakkunnig hälsa och friskvård, konsumentpolitik PRO, 08-701 67 11
Sten Söderberg, pressekreterare PRO, 08-701 67 10

Erik Söderberg vald till ny förbundsordförande i Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet18.5.2020 08:02:00 CEST | Pressmeddelande

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har fått en ny förbundsordförande. Vid förbundsmötet den 17 maj valdes 39-årige Erik Söderberg till ny ordförande och han tar över efter Jan Johnsson som haft posten i fyra år. -Väldigt roligt och inspirerande. Korpen står för ett inkluderande och är det kompletterande förbund som idrottsrörelsen behöver, säger Erik Söderberg.

Telia Idrotts- och Fritidsförbund får fart på kollegorna med digital träning6.5.2020 14:41:46 CEST | Pressmeddelande

Hur kan man på ett smart och effektivt sätt inspirera sina kollegor att träna och motionera nu när en stor del av Sverige jobbar hemifrån? Jo, genom att koppla lättillgänglig vardagsmotion i lagform till en digital utmanings-app. Telia Idrotts- och Fritidsförbund, TIF, har tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet nu i maj startat den digitala hälsoutmaningen Korpen TIF Challenge. Under sex veckor kommer över 500 deltagare i 75 olika TIF-lag att utmana varandra i massor av former av vardagsmotion.