Nu lanseras storsatsning på utbildning av seniorledare

Nu i februari lanseras en digital ledarutbildning för att lyfta fram välutbildade ledare som kan hjälpa den äldre befolkningen att träna och motionera efter sina förutsättningar. Målet är att utbilda minst 300 ledare i år och att få igång träningsgrupper med aktiva seniorer runtom i landet.

Det är mer angeläget än någonsin att ge Sveriges äldre befolkning möjlighet till bra träning och motion som bidrar till glädje och gemenskap. Då ställs det höga krav på de ledare som engagerar sig och ska leda aktiviteterna. För att kunna erbjuda välutbildade ledare lanserar därför projektet Aktiv Senior en digital utbildning för blivande seniorledare. Den 24 februari öppnas utbildningsplattformen och målet är att utbilda minst 300 ledare under året.

Aktiv Senior är ett samverkansprojekt mellan Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, pensionärsorganisationen PRO och Riksidrottsförbundets utbildningsenhet SISU Idrottsutbildarna. Projektet finansieras av Postkodsstiftelsen.

-       Det här är en utbildning som verkligen saknats, konstaterar Eva Bjernudd som är generalsekreterare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet. Vi har alltid haft många seniorer som tränat med Korpen, men vi har aldrig kunnat erbjuda en så här pass heltäckande utbildning.

Den digitala utbildningen har fokus på den fysiska, psykiska och sociala hälsan. Föreläsningarna i utbildningen presenteras som film eller podd. Som föreläsare får de blivande seniorledarna bland annat möta Carl Johan Sundberg, Jessica Norrbom, forskare på Karolinska Institutet och folkhälsopsykiatriker Jill Taube.

-       Vi har under de senaste åren lyft in flera aktiviteter som är anpassade för de äldre, berättar Eva Bjernudd. Pickleball och gå-fotboll är exempel på aktiviteter som växer inom Korpen, men jag tror att det kommer att skapas ännu fler motionsformer och därför värderar vi samarbetet med PRO högt för deras kunskaper om målgruppen.

Aktiv senior är en naturlig fortsättning på det samarbete som redan är etablerat mellan organisationerna, bland annat runt gemensamma träningsprogram. Nu ligger fokus på att inspirera ledarna och höja deras kompetens.

-       Efter ett omtumlande år med färre sociala kontakter längtar många av våra medlemmar efter att få träffas och göra saker tillsammans, säger Christina Tallberg, ordförande för Pensionärernas Riksorganisation. Aktiv Senior ger PRO-föreningarna en möjlighet till nystart genom att stärka och engagera sina nuvarande aktivitetsledare, men även locka nya eldsjälar till friskvårdsverksamheten.

Eva Bjernudd, generalsekreterare Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, 08–699 64 10
Ola Nilsson, sakkunnig hälsa och friskvård, konsumentpolitik PRO, 08-701 67 11
Sten Söderberg, pressekreterare PRO, 08-701 67 10

Seniorvecka ska få Jönköpings äldre att hitta motionen igen2.9.2021 07:59:00 CEST | Pressmeddelande

Under en hel vecka mellan den 6 och 12 september kommer Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet att arrangera Aktiv Senior-veckan i Jönköping. Det är Korpen Jönköping som kostnadsfritt erbjuder inspirerande aktiviteter som passar seniorer. Aktiviteter och motion anpassade för de äldre har varit nästintill omöjliga att genomföra under ett och ett halvt års tid. Den sociala mötesplatsen och fysiska utmaningen har försvunnit för en åldersgrupp som behöver just det sociala och fysiska. - Under den här veckan kommer vi på många orter runtom i Sverige att visa upp de verksamheter som passar och hjälper den äldre befolkningen att komma tillbaka, börja om eller upptäcka den fysiska rörelsens fantastiska kraft, säger Regina Hedström som är projektledare för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets projekt Aktiv Senior.