Nu lanseras Svenska Cupen i basket

Säsongen 2019/2020 nylanseras den Svenska Cupen som inte har spelats sedan 1990-talet. De 25 bästa lagen i Sverige gör upp om en plats i Europacupen. De inledande omgångarna spelas i september och de tre bästa lagen spelar Final Four tillsammans med arrangörerna Luleå Basket (dam) och Södertälje Kings (herr).

Basketintresset växer i landet och inte minst suktas det efter fler avgörande matcher. Med detta som utgångspunkt har Svenska Basketbollförbundet tagit beslut om att nylansera den Svenska Cupen. Över hela Sverige kommer nu lag från lägre divisioner att få chansen att tävla mot drakarna från SBL. Eftersom varenda match är avgörande kommer det att vara kniven på strupen från dag ett, något som både spelare och publik uppskattar.

- Varenda match spelar roll, en plats i Europacupen står på spel för de bästa och en skräll finns runt hörnet för de lägst rankade lagen. Eftersom det lägst rankade laget alltid har hemmamatch blir det också en möjlighet att skapa ett häftigt arrangemang när en storklubb kommer på besök, säger Olle Lundén, tävlingsansvarig på SBBF.

Final Four-arrangörerna är direktkvalificerade och de 24 bäst rankade lagen i Sverige om de tre övriga platserna i Final Four. Rankningen baseras på föregående säsongs grundserie, eventuella slutspelsplaceringar räknas inte. - Att rankningen baseras på grundserien gör också att  matcher i de vanliga serierna kan få en större betydelse, kanske är det nu viktigare att hamna femma istället för sexa i Superettan, fortsätter Olle Lundén.

De 24 lagen delas upp i tre regionala zoner och spelar utslagningsmatcher i den första och andra omgången fram tills att endast sex lag kvarstår. De bäst rankade lagen får då välja motstånd i den tredje omgången, vinnarna i den tredje omgången är kvalificerade för Final Four.

Final Four-arrangörerna Luleå Basket och Södertälje Kings ser fram emot evenemanget. - Vi är stolta över att få arrangera den ”första” upplagan  Svenska Cupen Final Four och satsar på att göra hela helgen till basketpropaganda med ett grymt arrangemang, säger Robert Andersson, klubbdirektör i Södertälje BBK.

I Luleå är tongångarna likadana. - Det ska bli väldigt roligt att erbjuda Luleåpubliken en riktig baskethelg där Sveriges fyra bästa lag gör upp om titeln Svenska Cupmästare. Luleåborna har efterfrågat fler matcher så det känns bra att kunna erbjuda dem det. Nu ser vi fram emot en riktig basketfest!” säger klubbdirektör Christer Sehlin.

Den första omgången spelas den 14-15 september, den andra omgången den 21-22 september och den tredje omgången den 9-10 november.

Svenska Cupen Final Four 2020 för damer spelas den 25-26 januari i Luleå.

Svenska Cupen Final Four 2020 för herrar spelas den 1-2 februari i Södertälje.

Svenska Cupen Damer

Svenska Cupen Herrar

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.